• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       

Αστυνομική λογοτεχνία: Η εξέλιξη του είδους και οι νέες εκφάνσεις (Α΄ μέρος)

Συντάχθηκε στις 12 Οκτωβρίου 2020. Καταχωρήθηκε στο Σχετικά με την την Ξένη Αστυνομική Λογοτεχνία

Χαρτογραφώντας το «αστυνομικό» μέσα από τη θεωρία της λογοτεχνίας

του Στράτου Μυρογιάννη*

Η συζήτηση για την κατηγοριοποίηση των ιστοριών που ανήκουν στο αστυνομικό είδος διαρκεί ήδη πολλές δεκαετίες και παρά τις καλές και εμπεριστατωμένες προσπάθειες, δεν έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα να καταλήξουμε σε κάποια κοινά αποδεκτά συμπεράσματα για τις προϋποθέσεις του είδους αλλά και για τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα [1]. Οι λόγοι είναι πολλοί. Από τους πιο βασικούς είναι η ορολογία που έχει διαμορφωθεί στις διάφορες γλώσσες και «σχολές», αλλά και οι διαφορετικές οπτικές των ερευνητών πάνω στο θέμα. Οι πολλοί και διαφορετικοί ορισμοί που έχουν προταθεί τονίζουν κάθε φορά ένα από τα χαρακτηριστικά της αστυνομικής πλοκής αλλά όχι το σύνολό τους. Αν προσπαθήσουμε να ορίσουμε το είδος με έναν πιο αφαιρετικό τρόπο, κινδυνεύουμε να καταλήξουμε σε γενικόλογους ορισμούς χωρίς ακρίβεια, ενώ αν γίνουμε πιο περιοριστικοί, θα χάσουμε πολλές από τις ειδολογικές του εκφάνσεις. Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, η προσπάθεια για διατύπωση ορισμών στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες πολύ συχνά καταλήγει να στοιχειώνει τους ερευνητές ως το Άγιο Δισκοπότηρο της έρευνας. Βέβαια, πολλές φορές δεν υπάρχουν σωστοί και λανθασμένοι τρόποι τυπολόγησης της λογοτεχνικής παραγωγής καθώς η ίδια η λογοτεχνία υπόκειται σε προσωρινές μόνο κατηγοριοποιήσεις και διαμορφώνεται ανάλογα με την ιστορική εποχή, τις προτιμήσεις του κοινού και τη συγγραφική ευαισθησία. Είναι τόσοι πολλοί οι παράγοντες που συνδιαμορφώνουν τον λογοτεχνικό κανόνα και τις επιμέρους ειδολογικές κατηγορίες, που κάθε προσπάθεια να οριστεί αντικειμενικά και απόλυτα σκοντάφτει στις υποκειμενικές μας θεωρήσεις, προκαταλήψεις, προτιμήσεις και κρίσεις.

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Email

Αστυνομική λογοτεχνία: Οι πρόδρομοι του σημερινού είδους

Συντάχθηκε στις 28 Νοεμβρίου 2019. Καταχωρήθηκε στο Σχετικά με την την Ξένη Αστυνομική Λογοτεχνία

της Κωνσταντίνας Μόσχου

Σε  μια σύντομη αναδρομή στο παρελθόν, ανακαλύπτουμε ιστορίες που χάνονται στο βάθος του χρόνου, μύθους και θρύλους εποχών που ο άνθρωπος ήταν ικανός για κάθε βδελυρή πράξη. Ιστορίες με εγκλήματα και άλλες ενέργειες που παραβαίνουν τους ηθικούς κώδικες, υπάρχουν από την εποχή του πρώτου ανθρώπου, στη μυθολογία, στην ιστορία και στη λογοτεχνία. Από τον Κάιν ως τον Οιδίποδα, τους ανατολικούς λαούς, την Παλαιά Διαθήκη, τη Ρώμη, τον Μεσαίωνα, το Βυζάντιο, την Ιερά Εξέταση, τις επαναστάσεις και τους πολέμους, τους κατασκόπους και τους κοινούς εγκληματίες, τους ληστές της υπαίθρου από τον καιρό του Θησέα, και τον υπόκοσμο στις σκοτεινές μεγαλουπόλεις, άνθρωποι του περιθωρίου αλλά και άνθρωποι με πνευματικότητα διαπράττουν κατάπτυστες πράξεις.

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Email

Τσαρλς Ντίκενς: Το αποτρόπαιο από τη σκοπιά του μεσοαστού

Συντάχθηκε στις 28 Οκτωβρίου 2019. Καταχωρήθηκε στο Σχετικά με την την Ξένη Αστυνομική Λογοτεχνία

της Άννας Δάρδα-Ιορδανίδου

Το άρθρο αυτό αποτελεί μια φιλολογική περιπλάνηση στις ιστορίες του Καρόλου Ντίκενς (1812-1870) που σχετίζονται με τις απαρχές του αστυνομικού μυθιστορήματος, του μυθιστορήματος, δηλαδή, που θεματοποιεί το έγκλημα και το περιγράφει από μια συγκεκριμένη οπτική. Την οπτική του ερευνητή. Αναφέρομαι στο κλασσικό αστυνομικό μυθιστόρημα, του οποίου τα δομικά στοιχεία είναι ο φόνος, η διερεύνηση και η διελεύκανση από κάποιον που αναλαμβάνει τον ρόλο του ερευνητή. Το ιδιότυπο αυτό μυθιστόρημα που χαρακτηρίζεται από την ανάστροφη αφήγηση  της ιστορίας αναδύθηκε ως είδος τον 19ο αιώνα μέσα από μια δεξαμενή ξέχειλη από προσμίξεις παλαιότερων και νεώτερων αφηγηματικών τύπων και  τάσεων του 18ου αλλά και του 19ου αιώνα.

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Email

Ζωρζ Σιμενόν: «Δυο-τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτόν»

Συντάχθηκε στις 07 Οκτωβρίου 2019. Καταχωρήθηκε στο Σχετικά με την την Ξένη Αστυνομική Λογοτεχνία

του Κώστα Θ. Καλφόπουλου 

Αν «η Rue de Vaugirard είναι μία οδός τόσο μακρά, σαν μια πρόταση του Προυστ», όπως έγραφε ο Κουρτ Τουχόλσκι για το Παρίσι του Μεσοπολέμου, η Quai des Orfèvres, με ορμητήριο τον αριθμό 36, θα μπορούσε να μετονομαστεί κάλλιστα Rue Georges Simenon. Πρόκειται όμως για ένα άλλο boulevard of broken dreams στον λογοτεχνικό-μυθικό κόσμο και τη ζωή του επιθεωρητή Ζυλ Μαιγκρέ, διάσπαρτο από τα ίχνη του ήρωα του Βέλγου συγγραφέα, που για τον Αντρέ Ζιντ ήταν μάλλον ο σημαντικότερος της νεότερης γαλλικής λογοτεχνίας. Τη οδό Ζωρζ Σιμενόν περιδιαβαίνει κανείς μόνο «βοτανολογώντας την άσφαλτο», κατά τη μπενγιαμινική μέθοδο της περιπλάνησης στη μητρόπολη, μ’ άλλα λόγια, καθώς χάνεται κάποιος στον λαβύρινθο της γαλλικής πρωτεύουσας και της λογοτεχνίας, ακολουθώντας τα βήματα του επιθεωρητή στις έρευνες και τις μετακινήσεις του πρωτίστως στο Παρίσι και διαβάζοντας τα 75 μυθιστορήματα με πρωταγωνιστή τον Μαιγκρέ. 

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Email

Επτά σκέψεις για το αστυνομικό μυθιστόρημα

Συντάχθηκε στις 07 Ιουνίου 2019. Καταχωρήθηκε στο Σχετικά με την την Ξένη Αστυνομική Λογοτεχνία

του Γρηγόρη Αζαριάδη

Ο Γρ. Αζαριάδης αναλύει το "προφίλ", τις τάσεις και τους προβληματισμούς που επικρατούν το είδος που συχνά παραγνωρίζουμε. Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο ένθετο "Βιβλιοδρόμιο" της εφημερίδας "Τα Νέα" στις 26 Απριλίου 2019.

Διαβάστε Περισσότερα

Εκτύπωση Email

Περισσότερα Άρθρα...

  • 27/11/2017: Ο βασιλιάς του ιρλανδικού νουάρ Stuart Neville στην Αθήνα (video)
  • 11/11/2017: Συζήτηση για την αστυνομική λογοτεχνία στο "Πατάρι του Gutenberg" (video)
  • Τεχνάσματα και κοινοτοπίες. Πώς διαβάζουμε σήμερα «αστυνομικά»...
  • Μεσογειακό νουάρ: κοινοί τόποι και αφηγηματικές τροπικότητες
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία