• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
__11_20140602_1091381057
1_2_20140602_1847082110
__2_20140602_1001305159
2_2_20140602_1372190455
__5_20140602_1365998856
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
public_1_20140602_1707896569
artgallery_1_20140602_2097238027
_2_20140602_1676444802
__9_20140602_1526631292
5_____5_20151005_1227808993
__2_20140602_1093484416
____3_20151005_2015169976
floral_2_20140602_1120412859
2_9_20140602_1095229169
____2_20151005_1786206865
_2_20140602_1328089459
floral_3_20140602_1784458771
__2_20140602_1153158435
____6_20151005_1897433254
__13_20140602_1261475462
5_____1_20151005_2032667415
_2_20140602_1623145017
__7_20140602_2000370772
_4_20140602_1608005964
1_4_20140602_2035984016
__10_20140602_1264702166
_3_20140602_1388540158
2_16_20140602_1786925233
__1_20140602_2095030161
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
1_6_20140602_1204698458
_1_20140602_1379646725
_1_20140602_1245751584
_2_20140602_1135332314
_5_20140602_1411507168
_4_20140602_1298525803
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
_4_20140602_1439359747
_11_20140602_1728508009
2_1_20140602_1156460154
2_15_20140602_1393887756
____7_20151005_1010550733
_4_20140602_1165060267
__3_20140602_1634134473
_10_20140602_1457188011
1_5_20140602_2030721773
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
_5_20140602_1735551557
_1_20140602_1443038714
_12_20140602_1830560292
2_4_20140602_1905793593
2_12_20140602_1509706106
_3_20140602_1454427727
2_11_20140602_1432683594
2_21_20140602_1631876208
_3_20140602_1423087805
__6_20140602_1351763024
_3_20140602_1639285752
floral_5_20140602_1032320141
1_7_20140602_1545779988
artgallery_3_20140602_1817864829
__1_20140602_1469983142
2_17_20140602_1651070418
_1_20140602_1626638007
____4_20151005_1250992024
_5_20140602_1046251858
1_1_20140602_1034169098
____1_20151005_1011421837
1_9_20140602_2050144091
2_14_20140602_1610958476
2_10_20140602_1335940389
__12_20140602_1116612298
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
2_13_20140602_1157493131
__3_20140602_1230100467
5_____6_20151005_1016641525
_1_20140602_2074821193
_1_20140602_1063575340
____5_20151005_1306678501
floral_4_20140602_1326000294
2_18_20140602_1443405433
__4_20140602_1587015771
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
2_19_20140602_1124956155
5_____2_20151005_1754418797
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
_14_20140602_1390659221
2_20_20140602_1149335696
2_22_20140602_1516921840
__8_20140602_2013442574
_2_20140602_1075598716
5_____4_20151005_1066907542
2_3_20140602_1612740712
_3_20140602_1548350811
_3_20140602_1587032100
__1_20140602_1470806817
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
1_8_20140602_1932789229
1_3_20140602_1219192186
_2_20140602_1024879335
_9_20140602_1356767036
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
5_____3_20151005_1823376744
__1_20140602_1292381825
_4_20140602_2065471199
artgallery_2_20140602_1028500455
_13_20140602_1466680089
floral_1_20140602_1656712337
_8_20140602_1502403807

Η Μάσκα του Δημητρίου

Συντάχθηκε στις 29 Ιανουαρίου 2024. Καταχωρήθηκε στο Από το Χαρτί στην Οθόνη

Ο Ολλανδός συγγραφέας μυστηρίου Cornelius Leyden ταξιδεύει στην Κωνσταντινούπολη, για να βρεθεί τυχαία μπροστά στο πτώμα ενός άντρα που ξέβρασε ο Βόσπορος. Η έμφυτη περιέργειά του και η συγγραφική του διαστροφή θα τον οδηγήσει στην έρευνα του παρελθόντος του νεκρού άντρα, που λεγόταν Δημήτριος Μακρόπουλος και φαίνεται να συμμετείχε σε σημαντικά γεγονότα της ιστορίας των Βαλκανίων τις δεκαετίες του ’20 και του ’30. Το ψάξιμο θα οδηγήσει τον Leyden σε περιοδεία από την Τουρκία μέχρι την Ελβετία και τη Γαλλία, μπροστά σε διλλήματα και κινδύνους, μπροστά σε χρήματα και παγίδες και τελικά σε μια αλήθεια, που είναι πολύ διαφορετική από αυτή που φανταζόταν.Η Μάσκα του Δημήτριου είναι ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του Βρετανού συγγραφέα Eric Ambler, το οποίο ανέλαβε να μεταφέρει στη Μεγάλη Οθόνη το 1944 ο Ρουμάνος σκηνοθέτης, Jean Negulesco. Στο βιβλίο, ο συγγραφέας Charles Latimer (ο Leyden της ταινίας) ερευνά τη ζωή του μυστηριώδους Δημήτριου Μακρόπουλου, ενός τυχοδιώκτη που ξεκίνησε από συσκευαστής σύκων (μέτριος, όπως μαθαίνουμε) για να εξελιχτεί σε κατάσκοπο, ραδιούργο μηχανορράφο, άνθρωπο αδίστακτο και εξαιρετικά ικανό, που συμμετείχε σε πολιτικές δολοφονίες, κλοπές σημαντικών εγγράφων και κάθε λογής βρωμοδουλειά που θα του απέδιδε χρήματα.

Η ταινία του Negulesco είναι καλογυρισμένη και χορταστική, ειδικά αν σκεφτούμε πως κυκλοφόρησε σχεδόν 80 χρόνια πριν. Όλοι οι ηθοποιοί – ειδικά οι πρωταγωνιστές – βάζουν τα δυνατά τους και λάμπουν. Ο Peter Lore πραγματικά πείθει στο ρόλο του μαλθακού, αλλά εξαιρετικά περίεργου κι εύστροφου συγγραφέα, όπως κι ο Sydney Greenstreet σαν αντίζηλος του περιβόητου Δημήτριου (Zachary Scott), που αναστάτωσε τη μισή Ευρώπη. Όμορφα αποτυπώνεται και η περιφορά του Leyden από την Κωνσταντινούπολη στα Βαλκάνια και μετά στην Κεντρική Ευρώπη, παρότι όλα γυρίστηκαν σε κλειστούς χώρους, που θα μπορούσαν είναι studio, οπουδήποτε.

Από την άλλη πλευρά, το βιβλίο δίνει μεγάλη έκταση κι αναφορά σε γεγονότα και πραγματικά πρόσωπα της εποχής, όπως ο Κεμάλ Ατατούρκ κι ο Αλεξάνταρ Σταμπολίσκι, με τα οποία ο Δημήτριος φαίνεται να εμπλέκεται και να τοποθετείται οργανικά στην ιστορία. Αντίθετα, στην ταινία του Negulesco οι σχετικές λεπτομέρειες είναι φιλτραρισμένες κι απλοποιημένες, απλώς συνοδευτικά στοιχεία τα οποία συλλέγει ο Leyden για να βρει το κλειδί του μυστηρίου. Δυστυχώς, η καρδιά του αινίγματος είναι κάπως αφελής και αφήνει στο θεατή ένα κενό, ειδικά μετά από τόση περιπλάνηση, ταξίδι και ταλαιπωρία.

Αυτό δε σημαίνει πως η κινηματογραφική “Μάσκα” δε βλέπεται. Κάθε άλλο. Το δίδυμο των Lorre και Greenstreet (σε μια από τις εννιά κοινές τους εμφανίσεις) είναι απολαυστικό και η παρακολούθηση έχει ενδιαφέρον μέχρι το τέλος, έστω κι αν τα πράγματα εκεί στρογγυλεύουν, ξεφουσκώνουν (και τελικά ο Δημήτριος αποδεικνύεται πιο λίγος, από ότι μας είχαν προϊδεάσει όλοι οι αφηγητές). Οι φίλοι ταινιών στα χνάρια του (εξαιρετικού) The Lady Vanishes του Alfred Hitchcock θα το απολαύσουν, ενώ και όλοι οι υπόλοιποι δε θα νιώσουν ότι έχασαν την ώρα τους. Όσοι πάλι θεωρήσουν ότι ο συγγραφέας Eric Ambler δυσφημίζει τους Έλληνες, δείχνοντας τους λωποδύτες και δολοπλόκους, ας σκεφτούν ότι οι Γάλλοι έχουν αναδείξει σε λογοτεχνικά σύμβολο τον Arsene Lupin και οι Βρετανοί, τον “Ευγενή Κλέφτη” A.J. Raffles.

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία