• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
2_16_20140602_1786925233
____1_20151005_1011421837
_2_20140602_1676444802
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
1_3_20140602_1219192186
_1_20140602_2074821193
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
____6_20151005_1897433254
_3_20140602_1587032100
_3_20140602_1423087805
5_____3_20151005_1823376744
5_____6_20151005_1016641525
_14_20140602_1390659221
_2_20140602_1135332314
__2_20140602_1093484416
5_____2_20151005_1754418797
2_20_20140602_1149335696
_10_20140602_1457188011
1_2_20140602_1847082110
5_____1_20151005_2032667415
2_21_20140602_1631876208
_4_20140602_1608005964
_4_20140602_1165060267
__1_20140602_1469983142
_1_20140602_1063575340
2_17_20140602_1651070418
__2_20140602_1153158435
2_4_20140602_1905793593
1_8_20140602_1932789229
1_6_20140602_1204698458
____5_20151005_1306678501
____2_20151005_1786206865
2_3_20140602_1612740712
public_1_20140602_1707896569
_4_20140602_2065471199
1_9_20140602_2050144091
__10_20140602_1264702166
artgallery_1_20140602_2097238027
__5_20140602_1365998856
5_____5_20151005_1227808993
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
__6_20140602_1351763024
__7_20140602_2000370772
2_10_20140602_1335940389
_5_20140602_1046251858
__9_20140602_1526631292
2_1_20140602_1156460154
__8_20140602_2013442574
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
1_1_20140602_1034169098
_2_20140602_1623145017
____7_20151005_1010550733
1_4_20140602_2035984016
__3_20140602_1230100467
_1_20140602_1245751584
2_14_20140602_1610958476
_12_20140602_1830560292
__3_20140602_1634134473
_2_20140602_1075598716
2_15_20140602_1393887756
__13_20140602_1261475462
__12_20140602_1116612298
__11_20140602_1091381057
floral_2_20140602_1120412859
2_12_20140602_1509706106
_11_20140602_1728508009
__1_20140602_1292381825
_4_20140602_1298525803
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
floral_4_20140602_1326000294
1_5_20140602_2030721773
2_19_20140602_1124956155
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
artgallery_2_20140602_1028500455
_13_20140602_1466680089
____3_20151005_2015169976
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
_1_20140602_1443038714
_1_20140602_1379646725
__1_20140602_2095030161
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
_4_20140602_1439359747
floral_1_20140602_1656712337
____4_20151005_1250992024
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
_5_20140602_1411507168
2_22_20140602_1516921840
floral_3_20140602_1784458771
_2_20140602_1328089459
floral_5_20140602_1032320141
_5_20140602_1735551557
_3_20140602_1454427727
2_11_20140602_1432683594
__1_20140602_1470806817
1_7_20140602_1545779988
2_18_20140602_1443405433
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
_2_20140602_1024879335
_3_20140602_1388540158
__4_20140602_1587015771
2_13_20140602_1157493131
_8_20140602_1502403807
_1_20140602_1626638007
2_9_20140602_1095229169
_3_20140602_1548350811
_9_20140602_1356767036
__2_20140602_1001305159
2_2_20140602_1372190455
_3_20140602_1639285752
5_____4_20151005_1066907542
artgallery_3_20140602_1817864829

Point Blank

Συντάχθηκε στις 09 Απριλίου 2022. Καταχωρήθηκε στο Από το Χαρτί στην Οθόνη

Ο Walker – ένας μυστηριώδης άντρας χωρίς μικρό όνομα – βρίσκεται μισοπεθαμένος στο νησί του Alcatraz, μετά από μια επεισοδιακή ληστεία που πήγε πολύ στραβά. Η γυναίκα του κι ο καλύτερός του φίλος τον πρόδωσαν φεύγοντας με όλη τη λεία, πυροβολώντας τον και αφήνοντάς τον για νεκρό. Μόλις καταφέρει να σταθεί στα πόδια του, ο Walker θα μεταμορφωθεί σε μια ψυχρή πολεμική μηχανή, προγραμματισμένη για αποκατάσταση της τάξης, ηθικής και οικονομικής. 

Ο Donald Westlake είναι ένας θρύλος της αστυνομικής λογοτεχνίας, που δυστυχώς στη χώρα μας δε μνημονεύεται όσο του αξίζει. Ξεκινώντας από pulp λογοτεχνία και πορνογραφήματα, ο Westlake θέλησε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 να δοκιμάσει την τύχη του στην αστυνομική λογοτεχνία (πιο συγκεκριμένα σε σκληρή λογοτεχνία που απευθύνεται σε αντρικό κοινό, μακριά όμως από ερωτικές αφηγήσεις). Έτσι, για να έχει τύχη με paperback hard boiled (φτηνές εκδόσεις με μαλακό εξώφυλλο) που βρωμούσε βαρβατίλα, ο Westlake υιοθέτησε το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Richard Stark (από τον Richard Widmark και το Stark, που αναφερόταν στο λιτό τρόπο γραφής που θα ακολουθούσε). Το 1962 γεννήθηκε το The Hunter, με πρωταγωνιστή τον Parker (σκέτα) για να σημαδέψει την ιστορία της αστυνομικής λογοτεχνίας για πάντα. Ο Parker είναι ένας ικανός κλέφτης, που λέει λίγα, καταφέρνει πολλά και θυμίζει γάτο σε σκουπιδότοπο. Δηλαδή έχει τις ικανότητες να τα βγάλει πέρα, αλλά θα πρέπει να κοπιάσει, να λαθέψει και να τραυματιστεί. Ο Westlake είχε πρόθεση στην αρχή για ένα μόνο βιβλίο, όμως ο ατζέντης του τον έπεισε να συνεχίσει τον ήρωα, όπως κι έγινε με 28 βιβλία μέσα σε σχεδόν πενήντα χρόνια.

Το 1967, ο εξαιρετικός και πρωτότυπος Βρετανός σκηνοθέτης John Boorman (Deliverance, Excalibur) αποφάσισε να κάνει μια ελεύθερη, κινηματογραφική μεταφορά του “Κυνηγού”, με πρωταγωνιστή τον Lee Marvin. Ο τελευταίος ήταν ήδη βραβευμένος super star και απαίτησε να έχει άποψη στον κινηματογραφικό μετασχηματισμό του ήρωα, με τον Boorman να του δίνει ελευθερία. Η δράση μεταφέρθηκε από τη Νέα Υόρκη του βιβλίου στο San Francisco και το Los Angeles, ο Parker βαφτίστηκε Walker, όμως το πνεύμα του “The Hunter” αποδόθηκε πιστά. Ο Marvin κυριαρχεί στην οθόνη, σπαθάτος, ευθυτενής και αποφασιστικός, φορώντας υπέροχα κοστούμια και σουλατσάροντας στα καταγώγια της Δυτικής Ακτής. Σε κάθε πλάνο, σε πείθει ότι ο Walker κινείται σα να τον σπρώχνει κάποια μεταφυσική δύναμη και ότι δε θα φρενάρει όποιος και να βρεθεί απέναντί του. Η κινηματογράφηση και η φωτογραφία είναι υπέροχες, η ψυχεδέλεια των ‘60s διάχυτη (δεν είναι σπάνιο ο θεατής να νιώθει ότι ο Walker ονειροβατεί), ενώ η συνολική ατμόσφαιρα σε πείθει για τη σοβαρότητα των καταστάσεων, χωρίς να σε πνίγει.

Στους δεύτερους ρόλους συναντάμε την εντυπωσιακή Angie Dickinson (στην καλύτερη φάση της καριέρας της, ούτε παιδούλα όπως στο Rio Bravo, ούτε μεγαλοκοπέλα όπως στο Police Woman) και κινηματογραφικές λέρες, όπως ο John Vernon κι ο Lloyd Bochner. Όλοι αποδίδουν σωστά κυρίως, όμως τονίζουν την περσόνα του Lee Marvin, ως μοναχικού εκδικητή. Δεν είναι λίγες οι φορές που αντίστοιχοι ρόλοι περνούν τα όρια και γίνονται καρικατούρες. O Marvin έχει πέσει σε αυτήν την παγίδα σε ταινίες όπου έγινε υπερβολικά εξωστρεφής, με φωνές και ξεσπάσματα (The Man Who Shot Liberty Valance). Αντίθετα, στο Point Blank δίνει σεμινάριο “σκληρού πρωταγωνιστή”, υλικό για μελέτη για τις επόμενες γενιές ηθοποιών.

Πέρα από την καλλιτεχνική αρτιότητα της ταινίας και τις αξιόλογες ερμηνείες, αξίζει να σταθούμε στο γράψιμο του ήρωα: Ο λογοτεχνικός Parker κι ο κινηματογραφικός Walker είναι εγκληματίες, μοναχικοί και απόκληροι της κοινωνίας, με τους οποίους ο θεατής δύσκολα ταυτίζεται, αλλά σίγουρα θέλει να παρακολουθήσει το ταξίδι τους. Ο Ripley της Patricia Highsmith είναι ένας γοητευτικός δολοπλόκος, που γλιστράει χάρις στην εξυπνάδα και τη χάρη του. Ο Parker απλώς βλέπει κόκκινo και σχεδιάζει πως θα βγάλει από τη μέση αυτούς που θεωρεί ότι το αξίζουν. Δε φθονεί πλούσιους, δεν κοροϊδεύει γυναίκες, απλώς σέρνεται στον υπόνομο και φρόντισε να μη βρεθείς μπροστά του. Τον σπρώχνει ο τσαμπουκάς και το ένστικτο της επιβίωσης και λιγότερο οι συναισθηματισμοί (παρά τη δίψα για εκδίκηση).

Πολλές από τις ταινίες που παρουσιάζονται στη συγκεκριμένη στήλη έχουν προβλήματα και προσεγγίζονται συναισθηματικά και βάσει υποκειμενικού γούστου. Το Point Blank είναι ακριβώς το αντίθετο. Πρόκειται για άριστο κινηματογραφικό έργο που απογειώνει ένα εξαιρετικό, πρωτότυπο βιβλίο και πλέον θεωρείται από τις κορυφαίες ταινίες crime fiction στην ιστορία. Στην εποχή της έτυχε μέτριας αποδοχής, σήμερα όμως η φήμη της έχει – δικαίως – απογειωθεί στις τάξεις των φίλων της αντίστοιχης φιλμογραφίας. Το 1999 πραγματοποιήθηκε ένα συμπαθέστατο – και πιο καρτουνίστικο – remake ονόματι Payback, με τον Mel Gibson στο ρόλο του Parker (ονομάστηκε… Porter στην ταινία), το οποίο βέβαια δεν πιάνει με τίποτα το επίπεδο του Point Blank. Δείτε την ταινία του John Boorman, ξεκινήστε την ανάγνωση των ιστοριών του Parker στα ελληνικά και κυρίως, απαιτήστε να εκδοθεί το “The Hunter” στη γλώσσα μας.

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία