• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
  • p1
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p2
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p3
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p4
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p5
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας
Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha (7-30 Μαΐου 2025)

Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha (7-30 Μαΐου 2025)

Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ αρχίζει την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha, που διοργανώνει η Α.Μ.Κ.Ε. Agatha και το βιβλιοπωλείο Monogram. Ομιλίες, σεμινάρια δημιουργικής γραφής, αφιερώματα, προβολές και θεατρικές παραστάσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικά events και παιχνίδια θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των φανατικών του αστυνομικού και των θρίλερ και θα εκτινάξουν την αδρεναλίνη στα ύψη.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 3 Μαΐου: Ημερίδα για το αστυνομικό στο Λουτράκι

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 3 Μαΐου: Ημερίδα για το αστυνομικό στο Λουτράκι

Η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ) πάει… Λουτράκι!

Ημερίδα, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 15 ετών από την ίδρυσή της, διοργανώνει η ΕΛΣΑΛ το προσεχές Σάββατο 3 Μαΐου 2025 στην  κορινθιακή πόλη.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 29 Απριλίου: «Γιατί αστυνομική μυθοπλασία;»

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 29 Απριλίου: «Γιατί αστυνομική μυθοπλασία;»

Κύκλο δράσεων, με αφορμή τη συμπλήρωση 15 χρόνων από την ίδρυσή της (10 Απριλίου 2025), προγραμματίζει η ΕΛΣΑΛ καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ: Η ιστορία μιας «άγριας» έφηβης…

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ: Η ιστορία μιας «άγριας» έφηβης…

Σαν σήμερα, πριν από δεκαπέντε χρόνια (10 Απριλίου 2010), 25 παλιότεροι και νεότεροι Έλληνες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, υπέγραψαν το ιδρυτικό καταστατικό της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ), της πρώτης του είδους της στην ιστορία της εγχώριας λογοτεχνίας (σε αντίθεση με την μεγάλη παράδοση αντίστοιχων λεσχών ή σωματείων σε πολλές άλλες χώρες).[1]

Η δημιουργία της ΕΛΣΑΛ ήταν το αποτέλεσμα συζητήσεων μεταξύ ορισμένων από αυτούς τους συγγραφείς (Αθηνά Κακούρη, Τιτίνα Δανέλλη, Φίλιππος Φιλίππου, Ανδρέας Αποστολίδης, Ανδρέας και Τεύκρος Μιχαηλίδης, Χρύσα Σπυροπούλου, Γιάννης Ράγκος), που για αρκετούς μήνες εξέταζαν το ενδεχόμενο να συντονίσουν τις ενέργειές τους με στόχο την προώθηση, ενθάρρυνση και διάδοση των έργων της ελληνικής και διεθνούς αστυνομικής λογοτεχνίας, τη συλλογή και καταγραφή τους, την ευρύτερη μελέτη του είδους, αλλά και τη διαρκή επικοινωνία με το διεθνές συγγραφικό και εκδοτικό περιβάλλον. Η Λέσχη δημιουργήθηκε περισσότερο ως μία «φιλική συντροφιά», στα πρότυπα ενός ομίλου, χωρίς οποιαδήποτε συνδικαλιστική φιλοδοξία και με βασικό στοιχείο το συνεπές και πολυπρισματικό ενδιαφέρον των μελών της για το συγκεκριμένο λογοτεχνικό είδος.[2]

Συνεχίζεται...

Τα 15α γενέθλια της ΕΛΣΑΛ: Τόσο «παλιά», τόσο νέα

Τα 15α γενέθλια της ΕΛΣΑΛ: Τόσο «παλιά», τόσο νέα

Στις 10 Απριλίου 2010, 25 συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας ίδρυσαν την Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (Ε.Λ.Σ.Α.Λ.) με σκοπούς κυρίως πολιτιστικούς: την προώθηση, ενθάρρυνση και διάδοση αστυνομικών έργων, καθώς επίσης τη συλλογή και την καταγραφή σχετικών πληροφοριών. Προηγουμένως, κι επί πολλούς μήνες, ορισμένοι από τους συγγραφείς αυτούς (Αθηνά Κακούρη, Τιτίνα Δανέλλη, Φίλιππος Φιλίππου, Ανδρέας Αποστολίδης, Ανδρέας και Τεύκρος Μιχαηλίδης, Χρύσα Σπυροπούλου, Γιάννης Ράγκος) συναντιόνταν στο κέντρο της Αθήνας (κυρίως στο καφέ Sofia’s της οδού Βαλαωρίτου, που δεν υπάρχει πλέον) και συζητούσαν σχετικά με τη δημιουργία της Λέσχης.

Συνεχίζεται...

Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη (1960-2025)

Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη (1960-2025)

Ακόμα μία μεγάλη απώλεια για την ΕΛΣΑΛ.

Έφυγε χθες (22 Μαρτίου 2025) από τη ζωή, σε ηλικία 65, ετών η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη.

Η Νίνα υπήρξε ιδρυτικό μέλος, πρώτη γραμματέας της Λέσχης (την περίοδο 2010-2013) και ένα από τα πιο δραστήρια μέλη της. Ήταν αυτή που δημιούργησε το site της Λέσχης, ήταν εξαιρετικά ενεργή στην εσωτερική λειτουργία της με προτάσεις, ιδέες και οργανωτική δουλειά, είχε λάβει μέρος σε πολλές εκδηλώσεις της ως ομιλήτρια, ενώ η τελευταία συνεισφορά της -και ενώ ήδη αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας- ήταν η συμμετοχή της στην κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αστυνομικού διηγήματος για πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς, που οδήγησε στην πρόσφατη (Φεβρουάριος 2025) έκδοση του συλλογικού τόμου «Μικρές μαύρες ιστορίες» (Εκδόσεις Κύφαντα).

Συνεχίζεται...


του Άντυ Βρόσγου

Το hard-boiled αποτελεί και αυτό ένα υποείδος της μυθοπλασίας του εγκλήματος. Στους περισσότερους αναγνώστες, ο όρος “hard-boiled” φέρνει σχεδόν συνειρμικά ένα αμερικάνικο αστυνομικό μυθιστόρημα με σκηνικό μια σκοτεινή και αινιγματική μητρόπολη και συστατικά στοιχεία πανούργους και πολυμήχανους άνδρες, πανέμορφες και συνήθως μοιραίες γυναίκες, κακόφημα μπαρ και μπόλικο καπνό και αλκοόλ.

Το hard-boiled ζει στη νύχτα ή όπως το διατύπωσε καλύτερα ο μεγάλος Raymond Chandler, “the streets were dark with something more than night”  στο “Trouble is my business”. Το κεντρικό πρόσωπο, ένας ιδιωτικός ερευνητής κατά κύριο λόγο, δεν είναι φανταχτερός, δεν μοιάζει καν με ήρωα, δεν ζει σε έναν κόσμο που το έγκλημα είναι η παρέκκλιση αλλά ο κανόνας και η δικαιοσύνη που επιδιώκει να αποδώσει έχει να κάνει με τους δικούς του κώδικες ηθικής.

Η αναγνωρισιμότητα και η δημοφιλία του είδους δεν έχει να κάνει με την πολυπλοκότητα ή την ευρηματικότητα που βρίσκουμε συχνά σε μυθιστορήματα άλλων υποειδών του crime fiction αλλά με τον ρεαλισμό με τον οποίο αναπαριστά την κοινωνία και όσα συμβαίνουν πίσω από την αυλαία. Το hard-boiled δεν είναι μια εξωραϊσμένη ή αποστειρωμένη απεικόνιση του κόσμου. Στον βαθμό λοιπόν που ο καθωσπρεπισμός δεν είναι στοιχείο του είδους η ωμή βία και το σεξ παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στις ιστορίες του και δεν αποτελούν τα μπαχαρικά του.

Το hard-boiled απέχει παρασάγγας από το είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα ή ότι θα γίνουμε κάποια στιγμή μια τέτοια. Ο ντετέκτιβ-αντιήρωας καλείται να επιστρατεύσει όλον τον κυνισμό του, μπροστά σε ένα σύστημα διεφθαρμένων μπάτσων και δικαστών, που δεν απέχει καθόλου από το οργανωμένο έγκλημα. Το είδος, που άνθισε τις δεκαετίες του 1920 και του 1930, μεταφέρει το έγκλημα από τις επαύλεις και τα αρχοντικά της χρυσής αγγλικής εποχής  στην πραγματική του βάση, τις μεγαλουπόλεις. Εδώ ο κόσμος διψάει για εξουσία, χρήμα και σεξ και ο ρομαντισμός υποχωρεί τρέχοντας. Ο αντιήρωας αποκαλύπτεται στους αναγνώστες μέσα από εσωτερικούς μονολόγους είτε για το πως αισθάνεται είτε για τον τρόπο δράσης του, χωρίς υπεραναλύσεις και πομπώδεις περιγραφές. Ο ρυθμός είναι το παν. Ή όπως είπε και ο Κέρουακ «μια μέρα θα βρούμε τα λόγια και θα είναι απλά».

Είναι αλήθεια ότι πολύ συχνά, το hard-boiled συγχέεται με το νουάρ και οι έννοιες χρησιμοποιούνται περίπου ως συνώνυμες. Όσο και αν για κάποιους η κατηγοριοποίηση είναι παντελώς αδιάφορη και υπάρχουν κοινά στοιχεία στα δύο είδη, είναι καλό να πούμε μερικά πράγματα γι’ αυτό.

Στα hard-boiled μυθιστορήματα, το κεντρικό πρόσωπο είναι ένας σκληροτράχηλος ιδιωτικός ντετέκτιβ κατά κύριο λόγο, ο οποίος οπλοφορεί, ερευνά, ερωτεύεται παράφορα, πίνει πολύ, παίζει ξύλο και γυρίζει σε κακόφημα μπαρ και λέσχες. Η δράση είναι καταιγιστική. Η υπόθεση μπορεί να αφορά μια δολοφονία, έναν εκβιασμό, μια απαγωγή ή μια ληστεία και ο πρωταγωνιστής είναι διατεθειμένος να κάνει οτιδήποτε απαιτείται για να την φέρει σε πέρας, ακροβατώντας ή ακόμα και ξεπερνώντας τα όρια του νόμου. Για πολλούς, το hard-boiled είναι μια προέκταση των αφηγήσεων της Άγριας Δύσης και των πιονέρων του 19ου αιώνα. Το Φαρ Ουέστ μεταφέρεται στις μεγαλουπόλεις και ο σερίφης αντικαθίσταται από τον ιδιωτικό ντετέκτιβ. Δεν είναι ήρωας ούτε αισθάνεται τέτοιος. Είναι ένας τσαλακωμένος τύπος με αδυναμίες που προσπαθεί να κρύψει. Μπορεί να υπάρξουν θύματα, προδοσίες, καυγάδες, μπορεί ακόμα και να έχει γυρίσει ο κόσμος ανάποδα αλλά στο τέλος της ημέρας, ο αντιήρωας μας θα τα καταφέρει να αποδώσει δικαιοσύνη (σε κάποιον βαθμό τουλάχιστον) ακόμα και με απώλειες. Ακόμα και αν έχει υποστεί μερικές ήττες μικρότερες ή μεγαλύτερες. Έχει σώσει την παρτίδα έστω και αν δεν έχει σώσει τον κόσμο.

Στο νουάρ υπάρχει μια κατάσταση παρακμής, μια κατάσταση που το σωστό και το λάθος δεν είναι απολύτως ξεκάθαρα, δεν αποτελούν καν εφικτές επιλογές. Το σκηνικό του είναι μια κοινωνία σε αποσύνθεση, χωρίς δομές και κατεύθυνση. Η άνθηση του νουάρ που ακολούθησε τη μεγάλη ύφεση και τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο είναι συνυφασμένη με ένα κλίμα απαισιοδοξίας και ματαιότητας. Το νουάρ κινείται καλύτερα εκτός πλαισίου στον βαθμό που το πλαίσιο δεν εμπνέει πια εμπιστοσύνη, που το χάος και η αναζήτηση του απαγορευμένου έχουν το πάνω χέρι. Η δράση δεν είναι το ζητούμενο, το έγκλημα δεν είναι αυτό που γύρω του περιστρέφονται όλα και το happy ending είναι μάλλον η εξαίρεση παρά ο κανόνας. Οι πρωταγωνιστές του δεν κινούνται ανάμεσα σε δύο κόσμους, αυτόν του σαλονιού και αυτόν του λιμανιού όπως οι αντιήρωες του hard-boiled αλλά σε έναν κόσμο υπό κατάρρευση.

Παρά το γεγονός ότι το είδος κατακρίθηκε ως προϊόν χαμηλής συγγραφικής αξίας, το hard-boiled διατήρησε την δημοτικότητα και τη γοητεία που απέκτησε από το ξεκίνημα του κιόλας  με τον Carroll John Daly (1920s) φτάνοντας στο peak του μεταξύ των δεκαετιών 1930-1950 με κυριότερους εκφραστές του τους Dashiell Hammett, James Cain, Raymond Chandler και Ross MacDonald.

Και σε πείσμα όλων των επικριτών του ζει και βασιλεύει ακόμη με τον μεγαλύτερο εν ζωή συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας James Ellroy.

* Δημοσιεύτηκε στο site Fractal, στις 31 Ιανουαρίου 2023

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία