• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
  • p1
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p2
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p3
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p4
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p5
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας
Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha (7-30 Μαΐου 2025)

Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha (7-30 Μαΐου 2025)

Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ αρχίζει την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha, που διοργανώνει η Α.Μ.Κ.Ε. Agatha και το βιβλιοπωλείο Monogram. Ομιλίες, σεμινάρια δημιουργικής γραφής, αφιερώματα, προβολές και θεατρικές παραστάσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικά events και παιχνίδια θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των φανατικών του αστυνομικού και των θρίλερ και θα εκτινάξουν την αδρεναλίνη στα ύψη.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 3 Μαΐου: Ημερίδα για το αστυνομικό στο Λουτράκι

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 3 Μαΐου: Ημερίδα για το αστυνομικό στο Λουτράκι

Η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ) πάει… Λουτράκι!

Ημερίδα, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 15 ετών από την ίδρυσή της, διοργανώνει η ΕΛΣΑΛ το προσεχές Σάββατο 3 Μαΐου 2025 στην  κορινθιακή πόλη.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 29 Απριλίου: «Γιατί αστυνομική μυθοπλασία;»

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 29 Απριλίου: «Γιατί αστυνομική μυθοπλασία;»

Κύκλο δράσεων, με αφορμή τη συμπλήρωση 15 χρόνων από την ίδρυσή της (10 Απριλίου 2025), προγραμματίζει η ΕΛΣΑΛ καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ: Η ιστορία μιας «άγριας» έφηβης…

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ: Η ιστορία μιας «άγριας» έφηβης…

Σαν σήμερα, πριν από δεκαπέντε χρόνια (10 Απριλίου 2010), 25 παλιότεροι και νεότεροι Έλληνες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, υπέγραψαν το ιδρυτικό καταστατικό της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ), της πρώτης του είδους της στην ιστορία της εγχώριας λογοτεχνίας (σε αντίθεση με την μεγάλη παράδοση αντίστοιχων λεσχών ή σωματείων σε πολλές άλλες χώρες).[1]

Η δημιουργία της ΕΛΣΑΛ ήταν το αποτέλεσμα συζητήσεων μεταξύ ορισμένων από αυτούς τους συγγραφείς (Αθηνά Κακούρη, Τιτίνα Δανέλλη, Φίλιππος Φιλίππου, Ανδρέας Αποστολίδης, Ανδρέας και Τεύκρος Μιχαηλίδης, Χρύσα Σπυροπούλου, Γιάννης Ράγκος), που για αρκετούς μήνες εξέταζαν το ενδεχόμενο να συντονίσουν τις ενέργειές τους με στόχο την προώθηση, ενθάρρυνση και διάδοση των έργων της ελληνικής και διεθνούς αστυνομικής λογοτεχνίας, τη συλλογή και καταγραφή τους, την ευρύτερη μελέτη του είδους, αλλά και τη διαρκή επικοινωνία με το διεθνές συγγραφικό και εκδοτικό περιβάλλον. Η Λέσχη δημιουργήθηκε περισσότερο ως μία «φιλική συντροφιά», στα πρότυπα ενός ομίλου, χωρίς οποιαδήποτε συνδικαλιστική φιλοδοξία και με βασικό στοιχείο το συνεπές και πολυπρισματικό ενδιαφέρον των μελών της για το συγκεκριμένο λογοτεχνικό είδος.[2]

Συνεχίζεται...

Τα 15α γενέθλια της ΕΛΣΑΛ: Τόσο «παλιά», τόσο νέα

Τα 15α γενέθλια της ΕΛΣΑΛ: Τόσο «παλιά», τόσο νέα

Στις 10 Απριλίου 2010, 25 συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας ίδρυσαν την Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (Ε.Λ.Σ.Α.Λ.) με σκοπούς κυρίως πολιτιστικούς: την προώθηση, ενθάρρυνση και διάδοση αστυνομικών έργων, καθώς επίσης τη συλλογή και την καταγραφή σχετικών πληροφοριών. Προηγουμένως, κι επί πολλούς μήνες, ορισμένοι από τους συγγραφείς αυτούς (Αθηνά Κακούρη, Τιτίνα Δανέλλη, Φίλιππος Φιλίππου, Ανδρέας Αποστολίδης, Ανδρέας και Τεύκρος Μιχαηλίδης, Χρύσα Σπυροπούλου, Γιάννης Ράγκος) συναντιόνταν στο κέντρο της Αθήνας (κυρίως στο καφέ Sofia’s της οδού Βαλαωρίτου, που δεν υπάρχει πλέον) και συζητούσαν σχετικά με τη δημιουργία της Λέσχης.

Συνεχίζεται...

Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη (1960-2025)

Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη (1960-2025)

Ακόμα μία μεγάλη απώλεια για την ΕΛΣΑΛ.

Έφυγε χθες (22 Μαρτίου 2025) από τη ζωή, σε ηλικία 65, ετών η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη.

Η Νίνα υπήρξε ιδρυτικό μέλος, πρώτη γραμματέας της Λέσχης (την περίοδο 2010-2013) και ένα από τα πιο δραστήρια μέλη της. Ήταν αυτή που δημιούργησε το site της Λέσχης, ήταν εξαιρετικά ενεργή στην εσωτερική λειτουργία της με προτάσεις, ιδέες και οργανωτική δουλειά, είχε λάβει μέρος σε πολλές εκδηλώσεις της ως ομιλήτρια, ενώ η τελευταία συνεισφορά της -και ενώ ήδη αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας- ήταν η συμμετοχή της στην κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αστυνομικού διηγήματος για πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς, που οδήγησε στην πρόσφατη (Φεβρουάριος 2025) έκδοση του συλλογικού τόμου «Μικρές μαύρες ιστορίες» (Εκδόσεις Κύφαντα).

Συνεχίζεται...


του Γιάννη Πανούση

Αναρωτιέμαι αν διαβάζοντας αστυνομική / εγκληματολογική λογοτεχνία γινόμαστε ηθικότεροι[1] ταυτιζόμενοι με θετικούς ήρωες (Καλασαρίδου, 2010: 76 – Κωττούλα, 2006: 143)[2] ή αν μένουμε αδιάφοροι ως προς τα κίνητρα και τις αιτιολογήσεις των εμπλεκόμενων.

Μολονότι η αστυνομική / εγκληματολογική λογοτεχνία εκφράζει κυρίως αυτούς των οποίων οι ηθικές αξίες είναι έτσι κι αλλιώς βαθιά ριζωμένες (Bataille, 1957) και οι οποίοι –μέσω και μυθοπλασιών τεράτων, λυκανθρώπων, αδίστακτων εγκληματιών (Brook, 1990: 99)– αναζητούν επιβεβαιώσεις, αναρωτιέμαι αν υπάρχει ιδεολογική ρωγμή στην αστυνομική / εγκληματολογική αφήγηση που θα μπορούσε να παρασύρει το αναγνωστικό κοινό και να διαμορφώσει όρους «χρήσιμης τέχνης» (με την έννοια της εργαλειακής χρησιμοποίησης της δια-πλοκής)[3].

Το ολισθηρό έδαφος της προπαγάνδας μέσω των αστυνομικών ιστοριών, της μυθοπλασίας ως άλλοθι πολιτικών εκτροπών ή της μεταμφίεσης της ψυχοπάθειας (Ντάτση και Γιοβάνογλου, 2010: 210) σε ιδιόμορφη δημιουργική γραφή ανθρώπινης μικροκλίμακας,[4] δημιουργεί ένθεν/κακείθεν κινδύνους αλλοίωσης και παρερμηνειών.

Μπορεί η αληθινή τέχνη να είναι δημόσια[5] όμως μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίωσης επιτρέπεται να εμφιλοχωρεί η αμαρτία ή η λύτρωση[6] (μέσω βίας ή εξουσιαστικών παιχνιδιών) αλλά δεν είναι δεοντολογικό να σχετικοποιούμε τον αντικειμενικό κόσμο για ν’ απολυτοποιήσουμε τις ιδέες του συγγραφέα[7].

Άλλο πολιτική και λογοτεχνία κι άλλο πολιτική μέσω αστυνομικής / εγκληματολογικής «λογοτεχνίας»[8].

Το απόλυτο Καλό και το απόλυτο Κακό, το ιερό και το ανίερο αλληλοδιαδέχονται το ένα το άλλο, οι μύθοι επιβιώνουν και όλα αυτά συντείνουν στη συγκάλυψη της μηχανής του λογοτεχνικού εγκλήματος, δηλαδή της εμπλοκής κειμένου και προσωπικών απόψεων του συγγραφέα. Γραφή, ανάγνωση και σκέψεις/ ιδέες/ αντιλήψεις κουβαριάζονται και διασπείρουν τα νοήματα σε επιμέρους αινίγματα. Ο «θάνατος του συγγραφέα» επέρχεται με την αυτονόμηση του κειμένου αφού έτσι κι αλλιώς μετά την έκδοση του βιβλίου το λογοτεχνικό έργο καθίσταται δημόσιο αγαθό (Πανούσης, 2014: 93).

Μπορεί το μυθιστόρημα, και μάλιστα εγκληματολογικού περιεχομένου, να διαπαιδαγωγήσει; Μπορεί η αναζήτηση των ορίων της ηθικής του Καλού και του Κακού από τον λογοτεχνικό εγκληματία, η κοινωνική κριτική στη δράση του υποκόσμου, του εγκλήματος, των ντετέκτιβ να συγκροτήσουν πλαίσια συνειδητοποίησης και ευαισθησίας;

Αν η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού έργου αποσκοπεί στην παιδεία μέσω της αισθητικής απόλαυσης (ή και της ηθικής κάθαρσης) τούτο επιβάλλει μια ρεαλιστική και όχι παρεκβατική αποτύπωση της εγκληματικής πραγματικότητας (Πανούσης, 1995: 171). Δεν είναι δυνατό να διδάσκουμε εγκληματολογία μέσα από λογοτεχνικά κείμενα αν η λογοτεχνικότητα εξαντλείται στο στυλ και δεν υπεισέρχεται στην ουσία. Τα ανθρώπινα βιώματα πρέπει ως οιονεί - ντοκουμέντα να αναλύονται μέσα στο πραγματικό τους φυσικό και κοινωνικό πλαίσιο. Οι παρατηρήσεις/ σχόλια του συγγραφέα ανατέμνουν, φανερώνουν ή ανα-δημιουργούν αλλά δεν αλλοιώνουν νόημα και καταστάσεις.

Μέσα στο λογοτεχνικό κείμενο θα συναντήσουμε τα κοινωνικά ή αντικοινωνικά στοιχεία της ζωής και όχι μέσω των διδαγμάτων της. Η μηχανή του μυθιστορήματος έχει τη δική της δυναμική κίνηση και δεν εξαρτάται μόνον από τα υπαρξιακά ερωτήματα του συγγραφέα, από το δικό του πλαίσιο ή από ένα και μόνο «σωστό» νόημα.

Η ηθικολογία δεν ταυτίζεται με τις επιθυμίες των ηρώων οι οποίοι συχνά σφάλλουν εν γνώσει ότι σφάλλουν (Πανούσης, 2014: 92).

Η απάντηση στα ερωτήματα δεν είναι εύκολη. Ποτέ όμως η σιωπή ή η απόκρυψη δεν συνιστούσαν «διδακτέα ύλη».

Η fiction είναι ένα μέσο για να βρούμε την αλήθεια αυτού του κόσμου κι όχι για να μας παρα-σύρει στον κόσμο του συγγραφέα.

Επειδή όμως η ψυχή του ανθρώπου - εγκληματία ταλανίζεται τόσο από τα επιστημονικά λάθη όσο κι από τα λογοτεχνικά φληναφήματα πρέπει όσοι αναλάβουν να εισαγάγουν την αστυνομική / εγκληματολογική λογοτεχνία π.χ. στα σχολεία, να έχουν οι ίδιοι προηγουμένως αποβάλει τις όποιες προκαταλήψεις τους.

Αλλιώς αντί για μάθημα ζωής θα διδάσκουν μάθημα φόβου και θανάτου (Πανούσης, 2014: 104).    

____________________________

Σημειώσεις

[1] Βλ. Λαμπρινής Κουζέλη, συνέντευξη Μάρθας Νουσμπάουμ, για το βιβλίο της «Έρωτος Γνώση», μτφ. Γ. Λαμπράκος, Πατάκης 2015, Βήμα Κυριακής 23/8/15. Βλ. γενικότερα αφιέρωμα «Το μάθημα της λογοτεχνίας» (1990), σελ. 56-57.

[2] Βλ. αντίθετη άποψη Θ. Βερέμη, Σε αναζήτηση νοήματος, Καθημερινή Κυριακής, 13/12/15.

[3] Βλ. γενικότερα Γ. Πανούσης (2010) Ένοχοι και ενοχές, Α. Σάκκουλας: Αθήνα.

[4] Βλ. αντί άλλων Ι. Καρυστιάνη, Το φαράγγι, Καστανιώτης, 2015.

[5] Βλ. Αναστ. Βιστωνίτη, Διανοούμενοι, σε πρώτη σελίδα, Το Βήμα-Βιβλία, Βήμα Κυριακής, 2/8/15.

[6] Βλ. Στ. Ζουμπουλάκη, Η λογοτεχνία ως αμαρτία και ως λύτρωση, Καθημερινή Κυριακής, 3/1/16.

[7] Βλ. γενικότερα Δ. Κουκουλομμάτης (1993), Ο δάσκαλος στη λογοτεχνία, Έλλην: Αθήνα – P. Hunt (επιμ.) (2006) Κατανοώντας τη Λογοτεχνία για παιδιά, Μεταίχμιο: Αθήνα.

[8] Βλ. Γ. Πανούσης (2014), Αστυνομικά ερωτήματα αναζητούν συγγραφέα, σε Νέα Εστία 175/1862, σελ. 630-655.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ - ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ & ΦΥΛΑΚΗ
(επιμέλεια Μαρία Νέλη)

- Ζωρζ Σαρή, Τα γενέθλια, εκδόσεις Πατάκη, 2006 (24η έκδοση), 1977 (1η έκδοση): Ο Κορυδαλλός, σελ. 134-144.

- Μάρω Δούκα, Τα μαύρα λουστρίνια, εκδόσεις Πατάκη, 2006 (6η έκδοση), 2005 (1η έκδοση): Καλοκαίρι, σελ. 63-72.

- Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Όλα βαίνουν καλώς εναντίον μας, Ελληνικά γράμματα, 2008: 1) Λουλουδάκια από ψωμί, σελ. 208-210 2) Αίμα γλυκό, του αδερφού, σελ. 399-402.

- Bernhard Schlink, Το Σαββατοκύριακο, εκδόσεις Κριτική, 2009: Κεφάλαιο 6, σελ. 38-45.

- Bernhard Schlink, Διαβάζοντας στη Χάννα, εκδόσεις Κριτική, 1998 (1η έκδοση): Κεφάλαιο 10, σελ. 191-197.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΧΩΡΟΥΣ ΕΚΤΙΣΗΣ ΠΟΙΝΩΝ
(επιμέλεια Μαίρη Μπελογιάννη)

-Κωνσταντίνος Θεοτόκης «Κατάδικος», εκδ. Νεφέλη, 1990 (πρώτη έκδοση 1919, εκδ. Γ. Ι. Βασιλείου).

- Κώστας Παρορίτης, «Ο κόκκινος τράγος», εκδ. Αλεξάνδρεια, 2007.

- Όσκαρ Ουάιλντ, «Η μπαλάντα της φυλακής του Ρέντιγκ», εκδ. Ηριδανός.

- Ρέα Γαλανάκη, «Η ιστορία της Όλγας», διήγημα στο Ένα σχεδόν γαλάζιο χέρι, εκδ. Καστανιώτη, 2004.

- Μάρω Δούκα, «Ουράνια Μηχανική», εκδ. Πατάκη, 2009.

- Χρήστος Μπρατάκος, «Στη φυλακή», Βιβλιοπωλείον της Εστίας, σειρά Μαρτυρίες, 1991.

- Χρήστος Μπουλώτης, «Ο γάτος που έκλαιγε μαργαριτάρια», εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 2009.

- Μ. Μπελογιάννη, «Οι φυλακές ως χώροι έκτισης ποινών σε ανθολογημένα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Μύθος ή πραγματικότητα;», Φιλολογική, τεύχος 97, εκδ. Μεταίχμιο, 2006.

- Μ. Μπελογιάννη, «Οι φυλακές του Παλαμηδίου στη Λογοτεχνία. Ενδεικτικές αναφορές στα πλαίσια διδακτικής προσέγγισης των “Μοιραίων”», Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχος 151, 2007.

Ετικέτες: Γιάννης Πανούσης

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία