• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
_2_20140602_1135332314
__4_20140602_1587015771
_1_20140602_1443038714
_3_20140602_1587032100
__1_20140602_2095030161
1_8_20140602_1932789229
_1_20140602_1245751584
1_5_20140602_2030721773
artgallery_2_20140602_1028500455
____3_20151005_2015169976
_14_20140602_1390659221
__5_20140602_1365998856
__8_20140602_2013442574
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
__12_20140602_1116612298
____7_20151005_1010550733
_4_20140602_1439359747
2_9_20140602_1095229169
5_____5_20151005_1227808993
5_____3_20151005_1823376744
2_22_20140602_1516921840
2_4_20140602_1905793593
1_4_20140602_2035984016
_1_20140602_2074821193
artgallery_1_20140602_2097238027
5_____4_20151005_1066907542
2_10_20140602_1335940389
_8_20140602_1502403807
_4_20140602_2065471199
1_7_20140602_1545779988
2_20_20140602_1149335696
_5_20140602_1411507168
____5_20151005_1306678501
_3_20140602_1423087805
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
_5_20140602_1046251858
_13_20140602_1466680089
_4_20140602_1608005964
1_9_20140602_2050144091
_10_20140602_1457188011
floral_2_20140602_1120412859
2_15_20140602_1393887756
____1_20151005_1011421837
__13_20140602_1261475462
__2_20140602_1093484416
__3_20140602_1634134473
1_6_20140602_1204698458
_2_20140602_1024879335
1_1_20140602_1034169098
__1_20140602_1292381825
2_1_20140602_1156460154
floral_3_20140602_1784458771
5_____6_20151005_1016641525
2_19_20140602_1124956155
floral_4_20140602_1326000294
_9_20140602_1356767036
__7_20140602_2000370772
artgallery_3_20140602_1817864829
_1_20140602_1626638007
2_17_20140602_1651070418
2_13_20140602_1157493131
_2_20140602_1075598716
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
_12_20140602_1830560292
_3_20140602_1548350811
_3_20140602_1388540158
_3_20140602_1454427727
2_2_20140602_1372190455
2_21_20140602_1631876208
2_18_20140602_1443405433
_1_20140602_1063575340
__2_20140602_1153158435
2_12_20140602_1509706106
_2_20140602_1328089459
2_3_20140602_1612740712
__1_20140602_1470806817
5_____2_20151005_1754418797
_5_20140602_1735551557
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
public_1_20140602_1707896569
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
_3_20140602_1639285752
1_3_20140602_1219192186
__6_20140602_1351763024
_11_20140602_1728508009
_2_20140602_1676444802
2_14_20140602_1610958476
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
5_____1_20151005_2032667415
____4_20151005_1250992024
__3_20140602_1230100467
1_2_20140602_1847082110
__2_20140602_1001305159
__11_20140602_1091381057
floral_5_20140602_1032320141
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
2_11_20140602_1432683594
__1_20140602_1469983142
_1_20140602_1379646725
__9_20140602_1526631292
____6_20151005_1897433254
_2_20140602_1623145017
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
_4_20140602_1165060267
2_16_20140602_1786925233
__10_20140602_1264702166
____2_20151005_1786206865
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
_4_20140602_1298525803
floral_1_20140602_1656712337

Το μυστήριο στο γήπεδο της Άρσεναλ

Συντάχθηκε στις 06 Μαϊος 2023. Καταχωρήθηκε στο Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία

Το πλέον κλασσικό βρετανικό αστυνομικό μυθιστόρημα με «ποδοσφαιρικό» θέμα είναι κατά κοινή ομολογία «Το μυστήριο στο γήπεδο της Άρσεναλ» («The Arsenal Stadium ystery») του Λέοναρντ Γκριπλ, 1939.

 Η Άρσεναλ, από τις ένδοξες ομάδες του μεσοπολέμου, δίνει ένα φιλικό παιχνίδι με τους Τρόιανς, μια ερασιτεχνική ομάδα που έχει φέρει εκπληκτικά αποτελέσματα και επιδιώκει να νικήσει τους επαγγελματίες. Η αναμέτρηση έχει προκαλέσει τεράστιο ενδιαφέρον. Το Χάιμπερυ είναι ασφυκτικά γεμάτο από εβδομήντα χιλιάδες θεατές. Μετά από ένα πρώτο συναρπαστικό ημίχρονο, ο νεοαποκτοηθής  μέσος των Τρόιανς, Τζων Ντόυς, στις αρχές του δευτέρου πέφτει αναίσθητος στο χορτάρι. Μεταφέρεται στα αποδυτήρια και όταν ακούγεται το τελικό σφύριγμα είναι πλέον νεκρός.

Πρόκειται για τυπικό Whodunit με πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή της Σκώτλαντ Γυάρντ Άντονυ Σλέηντ, που αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και μεθοδικότητα την μυστηριώδη υπόθεση, καθώς η νεκροψία έδειξε πως ο ποδοσφαιριστής είχε δηλητηριαστεί, προφανώς στη διάρκεια του ημιχρόνου.

Το μυθιστόρημα εντυπωσίασε στην εποχή του, μεταξύ των άλλων, διότι ο Γκριπλ είχε πρόσβαση σε όλους τους εσωτερικούς χώρους του θρυλικού γηπέδου Χάιμπερυ του βορείου Λονδίνου, τους οποίους χρησιμοποιεί ως σκηνικό της ιστορίας του, ενώ επιπλέον εμφανίζονται και παίζουν στην υπόθεση ο προπονητής και οι παίκτες της πραγματικής Άρσεναλ. Στο βιβλίο μάλιστα υπάρχει στην αρχή μια σελίδα με  τα αυτόγραφα των έντεκα ποδοσφαιριστών της ομάδας του 1939.

«Ο Σλέηντ χρειάστηκε εικοσιπέντε σχεδόν λεπτά για να φτάσει στο ανατολικό πέταλο ακολουθώντας τους κεντρικούς διαδρόμους, να ρίξει μια ματιά στα εστιατόρια και τα τεϊοποτεία, στην αίθουσα τύπου και στα δημοσιογραφικά θεωρεία, να αντιληφθεί τη γεωγραφία της τεράστιας πτέρυγας με τα γραφεία και την αίθουσα συγκεντρώσεων που έκλεινε το διάδρομο και έβγαζε στην κεντρική σκάλα. Εκεί, σ’ ένα μεγάλο τραπέζι με ψηλές πράσινες δερμάτινες καρέκλες γύρω του, είδε τον πίνακα στρατηγικής της Άρσεναλ και άκουσε προσεκτικά τις εξηγήσεις του προπονητή Άλλισον, πώς πριν από κάθε αγώνα, επεξεργάζεται η ομάδα τα προβλήματα τακτικής της στο χορτάρι».

Ενδιαφέρον για εμάς σήμερα παρουσιάζει η έρευνα του Άντονυ Σλέηντ, η οποία εξετάζει υποχρεωτικά ξεχασμένες πλέον όψεις της ζωής των ποδοσφαιριστών, καθώς πολλοί από αυτούς διατηρούσαν το αρχικό τους επάγγελμα.

«Ήταν μια εποχή», γράφει στην εισαγωγή του βιβλίου ο Μάρτιν Έντουαρντ, όταν επανεκδόθηκε το 2018 από τη σειρά British Library Crime Classics, «όπου η κεντρική ιδέα του μυθιστορήματος, ότι δηλαδή μια ομάδα από Άγγλους ερασιτέχνες θα μπορούσε να ανταγωνιστεί λίγο ως πολύ με ίσους όρους την Άρσεναλ, γινόταν εύκολα πιστευτή.  Ο μέσος της Άρσεναλ Μπέρναντ Τζόυ, που εμφανίζεται στην ιστορία, ήταν επαγγελματίας δάσκαλος και ο τελευταίος ερασιτέχνης που αγωνίστηκε στην εθνική Αγγλίας. Το 1939,  η ιδέα και μόνο ότι ποδοσφαιριστές θα μπορούσαν να γίνουν δισεκατομμυριούχοι, ότι  οι ομάδες θα καθορίζονταν από επαγγελματίες του εξωτερικού και οι σύλλογοι θα υποχρεώνονταν νομοθετικά να έχουν ένα μίνιμουμ εγχώριων παικτών, έμοιαζε αδιανόητη». 

«Ο ντετέκτιβ στράφηκε στον προπονητή των Τρόιανς: “Απ’ ότι καταλαβαίνω οι παίκτες σας προέρχονται από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις”. “Πράγματι”, απάντησε ο προπονητής, “ο γκολκήπερ μας είναι ξυλουργός, ο Μόρρινγκ είναι ασφαλιστής και ο Σέτσλυ, ο πιο ιδιόμορφος απ’ όλους, ερευνητής χημικός. Η ομάδα έχει ένα μόνο κοινό –τη δίψα να παίξει καλό ποδόσφαιρο”».

Στις χαρακτηριστικές σκηνές του Γκριπλ συγκαταλέγονται τα αποδυτήρια των παικτών της Άρσεναλ ντουμανιασμένα από τον καπνό των τσιγάρων τους περιμένοντας ν’ ανακριθούν για τις τελευταίες στιγμές του Τζων Ντόυς στο χορτάρι και η περιγραφή της αποχώρησης του πλήθους των χιλιάδων θεατών από το γήπεδο.

«Η αποχώρηση εβδομήντα χιλιάδων θεατών δεν γίνεται ποτέ μέσα σε μερικά λεπτά. Στην κορυφή του Χάιμπερυ Χιλ πεζή και έφιππη αστυνομία ελέγχει πάντα τις ουρές προς τον υπόγειο του σταθμού της Άρσεναλ. Κι άλλοι έφιπποι συγκρατούν την κίνηση του πλήθους στην Άβενελ Ρόουντ. Όλοι οι παράδρομοι εκείνη τη μέρα ήταν γεμάτοι παρκαρισμένα αυτοκίνητα, ενώ σμήνος από ταξί, που οι οδηγοί τους συνδύασαν τη δουλειά με το θέαμα, προσπαθούσαν μάταια ν’ ανοίξουν δρόμο με φωνές και κορναρίσματα. Πάνω από το πλήθος κρεμόταν ένα σύννεφο καπνού και σκόνης. Μικροπωλητές και εφημεριδοπώλες ξελαρυγγιάζονταν, καθώς οι αστυφύλακες προσπαθούσαν να κάνουν το πλήθος να κινηθεί. Υπήρχε κάτι το αργόσυρτο, το παχύρευστο στην κίνηση του πλήθους όπως αποχωρούσε μετά τον αγώνα. Έμοιαζε πως η μοναδική του έγνοια και σκέψη ήταν να μάθει τα αποτελέσματα των άλλων αγώνων σε κάθε γωνία του Ηνωμένου Βασιλείου».

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία