• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
__2_20140602_1001305159
5_____2_20151005_1754418797
__6_20140602_1351763024
____6_20151005_1897433254
_13_20140602_1466680089
_4_20140602_2065471199
_12_20140602_1830560292
5_____6_20151005_1016641525
__3_20140602_1230100467
_2_20140602_1623145017
__12_20140602_1116612298
_1_20140602_1443038714
floral_4_20140602_1326000294
__7_20140602_2000370772
_4_20140602_1298525803
floral_1_20140602_1656712337
2_17_20140602_1651070418
_2_20140602_1676444802
2_15_20140602_1393887756
_1_20140602_2074821193
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
__1_20140602_1292381825
2_13_20140602_1157493131
2_19_20140602_1124956155
floral_2_20140602_1120412859
2_9_20140602_1095229169
__1_20140602_1469983142
2_20_20140602_1149335696
_1_20140602_1245751584
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
__10_20140602_1264702166
_2_20140602_1075598716
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
5_____1_20151005_2032667415
1_9_20140602_2050144091
_5_20140602_1046251858
_1_20140602_1379646725
1_2_20140602_1847082110
____5_20151005_1306678501
_4_20140602_1439359747
_5_20140602_1735551557
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
5_____4_20151005_1066907542
__1_20140602_1470806817
_3_20140602_1548350811
2_21_20140602_1631876208
2_10_20140602_1335940389
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
_14_20140602_1390659221
_1_20140602_1626638007
public_1_20140602_1707896569
_5_20140602_1411507168
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
1_5_20140602_2030721773
2_3_20140602_1612740712
____4_20151005_1250992024
2_18_20140602_1443405433
2_12_20140602_1509706106
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
2_4_20140602_1905793593
__1_20140602_2095030161
_2_20140602_1328089459
1_7_20140602_1545779988
__11_20140602_1091381057
__8_20140602_2013442574
5_____3_20151005_1823376744
5_____5_20151005_1227808993
_3_20140602_1423087805
____7_20151005_1010550733
2_22_20140602_1516921840
__13_20140602_1261475462
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
1_1_20140602_1034169098
__4_20140602_1587015771
____3_20151005_2015169976
__2_20140602_1153158435
2_11_20140602_1432683594
____1_20151005_1011421837
_2_20140602_1024879335
_3_20140602_1454427727
2_16_20140602_1786925233
_4_20140602_1165060267
floral_5_20140602_1032320141
1_6_20140602_1204698458
_11_20140602_1728508009
__5_20140602_1365998856
_9_20140602_1356767036
1_8_20140602_1932789229
____2_20151005_1786206865
_4_20140602_1608005964
_1_20140602_1063575340
_2_20140602_1135332314
_3_20140602_1639285752
__3_20140602_1634134473
_3_20140602_1388540158
__2_20140602_1093484416
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
2_2_20140602_1372190455
_3_20140602_1587032100
artgallery_2_20140602_1028500455
_10_20140602_1457188011
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
2_1_20140602_1156460154
1_3_20140602_1219192186
artgallery_3_20140602_1817864829
2_14_20140602_1610958476
_8_20140602_1502403807
__9_20140602_1526631292
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
1_4_20140602_2035984016
floral_3_20140602_1784458771
artgallery_1_20140602_2097238027

«Ο Μαιγκρέ στους Φλαμανδούς» και ο ρόλος της κ. Πήτερς

Συντάχθηκε στις 06 Μαϊος 2023. Καταχωρήθηκε στο Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία

Εκδόθηκε το 1932 και είναι κατά τη γνώμη μου το πιο χαρακτηριστικό βιβλίο του Σιμενόν στη σειρά «Μαιγκρέ». Ανήκει στην πρώτη περίοδο των δεκαοκτώ Μαιγκρέ του οίκου Fayard (1931-1934). Σε αυτήν πραγματοποιήθηκαν και όλες οι αφηγηματικές καινοτομίες του Σιμενόν στο αστυνομικό μυθιστόρημα. «Οι Φλαμανδοί» είναι για τον Σιμενόν ό,τι  ο «Ρότζερντ Άκρουντ» για την Κρίστυ. Και κάτι περισσότερο, διότι δεν αποτελεί μόνο ένα αφηγηματικό παιχνίδι». Προσοχή, λέει ο Σιμενόν, στα βιβλία μου δεν θα έχετε τίποτα ως δεδομένο: η ψυχογραφία είναι που παίζει τον καθοριστικό ρόλο.

 Η κ.Πήτερς καλεί τον Μαιγκρέ με τη μεσολάβηση ενός ξαδέλφου της γυναίκα του να έρθει στο Ζιβέ για να βοηθήσει στη διαλεύκανση ενός φόνου. Δολοφόνος είναι η ίδια η κ.Πήτερς! Το Ζιβέ, μια πόλη στα σύνορα Γαλλίας-Βελγίου με έντονη αντιπαλότητα Βαλλόνων και Φλαμανδών · ξεχωριστά καφενεία και νοοτροπίες. Οι φτωχοί Βαλλόνοι κατηγορούν την πλούσια φλαμανδή οικογένεια της κ. Πήτερς ότι ευθύνεται για την εξαφάνιση μιας νεαρής κοπέλας ταπεινής καταγωγής. Γιατί η Άννα Πήτερς καλεί τον Μαιγκρέ;

Διότι η αστυνομία είναι κατά κανόνα με τους ισχυρούς, η κοινή γνώμη, η καλώς εννοούμενη σε αυτή την περίπτωση, έχει δίκιο και η Άννα Πήτερς πιστεύει ότι με την παρουσία ενός αστυνομικού από το Παρίσι η επιρροή του κόσμου δεν θα αποβεί μοιραία για την ίδια. Και πράγματι αυτό θα συμβεί, αλλά με ιδιάζοντα τρόπο. Διότι ο Μαιγκρέ αντιλαμβάνεται πως για να προφυλάξει την οικογένειά της είναι η Πήτερς που δολοφόνησε την κοπέλα, η οποία τα είχε με τον αδερφό της. Της το αποκαλύπτει, αλλά δεν κοινοποιεί τα συμπεράσματά του στην τοπική αστυνομία, που έχει και την επίσημη ευθύνη της έρευνας. Και αφήνει τις υποψίες να πέσουν σ’ ένα ναυτικό που το έσκασε από το Ζιβέ και δύσκολα θα βρεθούν τα ίχνη του. Ο Μαιγκρέ αρνείται πεισματικά ν’ αποδώσει δικαιοσύνη, θέλει μόνο να «καταλάβει»: αυτός είναι ο ύψιστος ρόλος του. Και ο Σιμενόν ανατινάζει όλη τη λογική με την οποία γράφονταν έως τότε τα αστυνομικά μυθιστορήματα!

Η περίοδος αυτή των πρώτων «Μαιγκρέ», με εξέχουσα θέση τους «Φλαμανδούς», είναι και το εφαλτήριο του Σιμενόν  προς τη λογοτεχνία και την περιοχή του Καμύ και τον δικό του «Ξένο» με «Το χιόνι ήταν βρόμικο».

Η ψυχογραφία του Σιμενόν / Μαιγκρέ γειτνιάζει με άλλους συγγραφείς της περιόδου του μεσοπολέμου με αφηγήσεις έξω από τον κανόνα του μοντερνισμού, όπως ο Σώμερσετ Μωμ, ο Γιόζεφ Ροτ, ο Τζόζεφ Κόνραντ. Οι Φλαμανδοί ανήκουν στα μικρά αφηγηματικά διαμάντια του Σιμενόν, όπου το κοινωνικό και το ψυχολογικό πορτραίτο συμπλέκονται με τρόπο που οι σημερινοί αναγνώστες και συγγραφείς θα έπρεπε να ζηλεύουν.

Όσο για την Άννα Πήτερς, από ψυχαναλυτικής πλευράς, θα μπορούσε κάλλιστα να της αναγνωρίσει κανείς πως κατέχει αλληγορικά  τη θέση της μητέρας του συγγραφέα (η ένοχη που τον καλεί να δράσει).  Ο Σιμενόν υποστήριζε ότι «το γράψιμο για μένα ήταν ένα είδος περιφρόνησης της μητέρας μου. Όποτε με έβλεπε να διαβάζω  –και διάβαζα από πολύ μικρός- μου έλεγε: θα είσαι  καλύτερα στη ζωή σου, αν ασχοληθείς με κάτι, αντί να διαβάζεις τα φτηνιάρικα βιβλία σου». Στο αυτοβιογραφικό του μυθιστόρημα Πεντιγκρή, σταδιακά το κεντρικό πρόσωπο του έργου γίνεται η μητέρα του. Η οικογένειά της λαμβάνει το μυθιστορηματικό όνομα Πέτερς μερικά χρόνια μετά τους Φλαμανδούς! 

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία