• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
2_3_20140602_1612740712
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
_11_20140602_1728508009
2_17_20140602_1651070418
_3_20140602_1548350811
1_6_20140602_1204698458
5_____3_20151005_1823376744
_5_20140602_1735551557
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
_1_20140602_2074821193
_3_20140602_1454427727
____7_20151005_1010550733
floral_4_20140602_1326000294
1_1_20140602_1034169098
____1_20151005_1011421837
_2_20140602_1328089459
floral_1_20140602_1656712337
__7_20140602_2000370772
_9_20140602_1356767036
5_____2_20151005_1754418797
_1_20140602_1063575340
_5_20140602_1411507168
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
_2_20140602_1676444802
__2_20140602_1001305159
_4_20140602_1608005964
artgallery_3_20140602_1817864829
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
__4_20140602_1587015771
__2_20140602_1093484416
artgallery_1_20140602_2097238027
2_15_20140602_1393887756
1_4_20140602_2035984016
_1_20140602_1245751584
_4_20140602_1165060267
5_____1_20151005_2032667415
floral_2_20140602_1120412859
__10_20140602_1264702166
_3_20140602_1388540158
__1_20140602_1469983142
_2_20140602_1623145017
_10_20140602_1457188011
5_____6_20151005_1016641525
____3_20151005_2015169976
__2_20140602_1153158435
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
____4_20151005_1250992024
__3_20140602_1634134473
__1_20140602_1292381825
1_9_20140602_2050144091
_14_20140602_1390659221
_8_20140602_1502403807
__1_20140602_2095030161
_1_20140602_1379646725
2_21_20140602_1631876208
____6_20151005_1897433254
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
_12_20140602_1830560292
_4_20140602_2065471199
__5_20140602_1365998856
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
____2_20151005_1786206865
_4_20140602_1298525803
_4_20140602_1439359747
__1_20140602_1470806817
2_20_20140602_1149335696
1_8_20140602_1932789229
2_9_20140602_1095229169
2_13_20140602_1157493131
public_1_20140602_1707896569
5_____4_20151005_1066907542
_3_20140602_1423087805
__8_20140602_2013442574
floral_3_20140602_1784458771
__13_20140602_1261475462
_2_20140602_1075598716
5_____5_20151005_1227808993
artgallery_2_20140602_1028500455
_3_20140602_1639285752
2_14_20140602_1610958476
1_2_20140602_1847082110
_5_20140602_1046251858
_2_20140602_1135332314
__9_20140602_1526631292
2_22_20140602_1516921840
__11_20140602_1091381057
__6_20140602_1351763024
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
2_11_20140602_1432683594
2_16_20140602_1786925233
1_3_20140602_1219192186
2_4_20140602_1905793593
_1_20140602_1443038714
____5_20151005_1306678501
_13_20140602_1466680089
floral_5_20140602_1032320141
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
2_10_20140602_1335940389
_2_20140602_1024879335
__3_20140602_1230100467
2_18_20140602_1443405433
2_1_20140602_1156460154
1_5_20140602_2030721773
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
__12_20140602_1116612298
_1_20140602_1626638007
1_7_20140602_1545779988
2_12_20140602_1509706106
2_19_20140602_1124956155
2_2_20140602_1372190455
_3_20140602_1587032100

Το πρώτο βιβλίο "δημιουργικής" γραφής

Συντάχθηκε στις 18 Δεκεμβρίου 2022. Καταχωρήθηκε στο Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία

Τα βιβλία και τα μαθήματα δημιουργικής γραφής γνώρισαν μεγάλη διάδοση από τη δεκαετία του 1990 και μετά. Έχουν όμως και τη δική τους ιστορία.

Το πρώτο βιβλίο το οποίο προσπαθεί να εξηγήσει πώς γράφεται μια αστυνομική ιστορία είναι Η τεχνική της ιστορίας μυστηρίου (The Technique of the Mystery Story) της Carolyn  Wells, το 1913. Στην εισαγωγή ο J. Berg Esenwain (από τους πρώτους διδάξαντες δημιουργική γραφή σε διηγήματα) σημειώνει: «Η Κάρολυν Ουέλς (1862 -1942) έγραψε περισσότερα από εκατόν εβδομήντα βιβλία. Στα πρώτα δέκα χρόνια της καριέρας της επικεντρώθηκε στην ποίηση, το χιούμορ και τα παιδικά αναγνώσματα. Σύμφωνα με την αυτοβιογραφία της, The Rest of My Life (1937), γύρω στο 1910 άκουσε την ανάγνωση ενός εκ των μυθιστορημάτων μυστηρίου της Anna Katherine Green και την συνάρπασε ο γρίφος . Από εκεί και πέρα αφιερώθηκε στο είδος. Εξήντα ένας τίτλοι της αφορούν τις ιστορίες με ντετέκτιβ. Η Κάρολυν Ουέλς διαθέτει μια βιβλιοθήκη από εκατοντάδες τόμους και περιοδικά. Αυτή είναι η πρώτη μελέτη του είδους».

Η Ουέλς ξεκινάει το βιβλίο της με  κεφάλαια όπως: ΤΟ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΡΓΟ / Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ.

Έως εδώ έχουμε (λίγο άκομψα σε σχέση με την βιβλιογραφία που θα ακολουθήσει τα επόμενα εκατό χρόνια) τις πρώτες αναφορές για το παρελθόν και τις συγγένειες του είδους: το αίνιγμα της Σφίγγας, βουδιστικά αφηγήματα και αραβικές ιστορίες, γρίφοι και ιστορίες τρόμου. Και δηλωμένη η παραδοχή  ήδη από την εισαγωγή πως ενώ πρωταρχικός στόχος της αστυνομικής ιστορίας είναι η αναγνωστική απόλαυση και διασκέδαση -πρόκειται σαφώς για ένα είδος αφηγηματικής τέχνης.

Μεταξύ 1913 και 1941 θα λάβει χώρα η σταδιακή διαμόρφωση της «θεωρίας» του αστυνομικού μυθιστορήματος. Mε δύο σταθμούς: την «Εισαγωγή» της Dorothy Sayers στο Great Short Stories of Detection, Mystery and Horror, (London: Gollancz, 1928). Για να φθάσουμε στον Howard Haycraft, Murder for Pleasure: The Life and Times of the Detective Story, (New York: Appleton 1941). Το βιβλίο του Χάουαρντ Χέυκραφτ εκδίδεται συνειδητά στα εκατό χρόνια των «Φόνων της Οδού Μοργκ» του Πόου για να δηλώσει τα εκατό χρόνια του αστυνομικού αφηγήματος και αποτελεί έκτοτε το κλασικό σημείο αναφοράς όλων των μελετητών.

Μετά από μια ιστορική ανασκόπηση,  η Ουέλς περνάει στο ψητό με κεφάλαια μεταξύ των άλλων: Η ΕΠΑΓΩΓΗ / Η ΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ /  Η ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΕΚ ΤΟΥ ΣΥΝΕΓΓΗΣ / ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ /  Ο ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ / ΤΟ ΚΙΝΗΤΡΟ /  ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ / Η ΔΟΜΗ /  Η ΠΛΟΚΗ.

Τί αλλάζει στα επόμενα εγχειρίδια εκατό χρόνια μετά; Τα ίχνη δακτυλικών αποτυπωμάτων και πατημασιών υποχωρούν, η χρήση δηλητηρίων εξηγείται εξαντλητικά, η χημική ανάλυση φυσικών  ινών πάσης φύσεως προοδεύει, η βαλλιστική απόδειξη απογειώνεται. Και βέβαια η πρώτη καθοριστική αλλαγή από πρακτικής απόψεως στην στοιχειοθέτηση των αποδεικτικών στοιχείων της έρευνας  είναι η εύρεση γενετικού υλικού, το DNA , πώς συλλέγεται και πότε μπορεί να σταθεί ως έγκυρο αποδεικτικό στοιχείο στην ανίχνευση και εκδίκαση μιας υπόθεσης. Μεταξύ των άλλων το θέμα «ποιανού είναι γυναίκα το παιδί;»  παύει πλέον να αποτελεί άλυτο μυστήριο.

Η δεύτερη καθοριστική αλλαγή είναι η δυνατότητα παρακολούθησης ενός θύτη ή θύματος: από την φυσική παρακολούθηση, στην παγίδευση του τηλεφώνου, την ψηφιακή παρακολούθηση της κινητής τηλεφωνίας, των συναλλαγών μέσω πιστωτικής κάρτας πληρωμών και της κίνησης των τραπεζιτικών λογαριασμών με καταθέσεις και αναλήψεις σε όλες τις περιοχές του πλανήτη έως την παραβίαση υπό όρους ή μη του απόρρητου της ψηφιακής αλληλογραφίας.

Όμως η πιο σημαντική αλλαγή είναι ιδεολογικής φύσεως: αφορά το ποιόν του βασικού ήρωα. Σε όλη την παρουσίασή της η Ουέλς δεν διανοείται ότι μπορεί να ευσταθεί, παρά μόνο ως ακρότατη παραφωνία και εξαίρεση,  μια αστυνομική ιστορία όπου ο ήρωας δεν είναι ο άνθρωπος που θα λύσει τον γρίφο και θα επιφέρει τη δικαιοσύνη, τουλάχιστον στα μάτια του αναγνώστη, αλλά είναι άτομο  ηθικά αμφιλεγόμενο έως  ίσως και δολοφόνος.  Ένας κανόνας που έκτοτε (ειδικά στον αιώνα μας) έχει αντιστραφεί αμετάκλητα. Ο ασταθής ψυχολογικά χαρακτήρας με έντονα προβλήματα στην προσωπική του ζωή που καθορίζουν ενίοτε τη στάση του στην έρευνα  ή είναι ο ίδιος  απατεώνας ή καριερίστας  ή ενδίδει συχνά  στις πιέσεις του συστήματος, των ανωτέρων του ή του υπόκοσμου ή είναι ακόμα και  έρμαιο διπολικής συμπεριφοράς, αποτελεί μοτίβο ισχυρό της σύγχρονης μυθοπλασίας.

Κατά τ’ άλλα για να είναι μια ιστορία «αστυνομική» έχει πάντα να «παίξει» με τις περισσότερες από τις συμβουλές και τις υποδείξεις του 1913.

Ειδικά η τελευταία συμβουλή (περί πρωτότυπων πλοκών και ο τρόπος επίλυσής του) αλλιώς διατυπωμένη: η αποφυγή της αφόρητης επανάληψης  (στις μέρες μας κρατική εν γένη διαφθορά και κοινωνική αδικία) ή  της εξυπνακίστικης   λύσης, που συναντάμε σε πολλά αστυνομικά μυθιστορήματα κοινωνικού ή ψυχολογικού περιεχομένου. Το αστυνομικό μυθιστόρημα πρέπει να παραμένει «έξυπνο», σε εγρήγορση  και πρωτότυπο!

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία