• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
__2_20140602_1001305159
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
_11_20140602_1728508009
_3_20140602_1454427727
floral_5_20140602_1032320141
floral_4_20140602_1326000294
_3_20140602_1388540158
5_____3_20151005_1823376744
2_16_20140602_1786925233
_2_20140602_1135332314
2_14_20140602_1610958476
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
__2_20140602_1153158435
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
_12_20140602_1830560292
__11_20140602_1091381057
_1_20140602_1379646725
2_12_20140602_1509706106
__12_20140602_1116612298
_1_20140602_1443038714
_4_20140602_2065471199
_2_20140602_1676444802
_2_20140602_1328089459
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
__7_20140602_2000370772
_10_20140602_1457188011
__2_20140602_1093484416
_2_20140602_1623145017
2_10_20140602_1335940389
floral_3_20140602_1784458771
_8_20140602_1502403807
__6_20140602_1351763024
1_3_20140602_1219192186
2_21_20140602_1631876208
__3_20140602_1230100467
____6_20151005_1897433254
2_22_20140602_1516921840
5_____5_20151005_1227808993
__13_20140602_1261475462
2_4_20140602_1905793593
2_19_20140602_1124956155
__9_20140602_1526631292
1_7_20140602_1545779988
1_8_20140602_1932789229
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
_3_20140602_1639285752
__1_20140602_1469983142
5_____2_20151005_1754418797
1_4_20140602_2035984016
_4_20140602_1298525803
_3_20140602_1423087805
public_1_20140602_1707896569
_9_20140602_1356767036
__5_20140602_1365998856
____1_20151005_1011421837
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
____7_20151005_1010550733
_14_20140602_1390659221
artgallery_1_20140602_2097238027
__4_20140602_1587015771
2_1_20140602_1156460154
____3_20151005_2015169976
1_2_20140602_1847082110
_4_20140602_1439359747
____2_20151005_1786206865
__10_20140602_1264702166
__3_20140602_1634134473
_3_20140602_1548350811
floral_1_20140602_1656712337
_13_20140602_1466680089
__1_20140602_2095030161
_1_20140602_2074821193
2_17_20140602_1651070418
5_____1_20151005_2032667415
_1_20140602_1063575340
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
_4_20140602_1165060267
_1_20140602_1245751584
2_2_20140602_1372190455
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
____4_20151005_1250992024
2_13_20140602_1157493131
artgallery_2_20140602_1028500455
1_1_20140602_1034169098
_5_20140602_1411507168
_2_20140602_1024879335
2_9_20140602_1095229169
_3_20140602_1587032100
2_3_20140602_1612740712
2_11_20140602_1432683594
_5_20140602_1046251858
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
artgallery_3_20140602_1817864829
floral_2_20140602_1120412859
_5_20140602_1735551557
2_15_20140602_1393887756
__1_20140602_1292381825
_1_20140602_1626638007
1_5_20140602_2030721773
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
____5_20151005_1306678501
_4_20140602_1608005964
5_____4_20151005_1066907542
__8_20140602_2013442574
5_____6_20151005_1016641525
1_6_20140602_1204698458
1_9_20140602_2050144091
__1_20140602_1470806817
_2_20140602_1075598716
2_18_20140602_1443405433
2_20_20140602_1149335696

Ο Κορνέλ Γούλριτζ και η αρχή του νουάρ

Συντάχθηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2022. Καταχωρήθηκε στο Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία

Ο Cornell Woolrich (1903-1968) έγραψε πέντε μυθιστορήματα μεταξύ 1941 και 1944, που άλλαξαν ερήμην του την ιστορία του είδους, καθώς ο γαλλικός εκδοτικός οίκος Γκαλλιμάρ εμπνεύστηκε τη serie noir, την οποία εγκαινίασε το 1945 ο επιμελητής της Μαρσέλ Ντιαμέλ. Ένα χρόνο μετά, ο ιταλο-γάλλος κριτικός του σινεμά Νίνο Φρανκ χρησιμοποίησε για πρώτη φορά τον όρο φιλμ νουάρ, για το αμερικανικό σινεμά που στηρίχτηκε στα αστυνομικά μυθιστορήματα του Χάμμετ, του Τσάντλερ, του Μπερνέτ και του Κέην.  Έκτοτε ο όρος μαύρο μυθιστόρημα χρησιμοποιείται καταχρηστικά σχεδόν σε αντικατάσταση του «αστυνομικού», έτσι και δεν έχει να κάνει με την παραδοσιακή αγγλική σχολή.

Ο Τζβετάν Τοντόροφ στην περίφημη «Τυπολογία του αστυνομικού μυθιστορήματος» (που παραμένει η πλέον αξιόπιστη ανάλυση του είδους) γράφει: «Το μαύρο μυθιστόρημα συγκροτήθηκε όχι γύρω από ένα τέχνασμα παρουσίασης, αλλά γύρω από το αναπαριστάμενο κοινωνικό περιβάλλον, γύρω από ιδιόμορφα πρόσωπα και ήθη…Ο αναγνώστης ενδιαφέρεται όχι μόνο για ό,τι έχει  συμβεί προηγουμένως, αλλά επίσης για ό,τι θα συμβεί αργότερα… η αγωνία βρίσκεται εκεί... Το μυστήριο έχει διαφορετική λειτουργία εδώ από εκείνη που είχε στο μυθιστόρημα-αίνιγμα: είναι μάλλον σημείο εκκίνησης, εφόσον το πρωταρχικό ενδιαφέρον προκύπτει από τη δεύτερη ιστορία, η οποία εκτυλίσσεται στο παρόν.». 

Πρόκειται για ένα πολύ συγκεκριμένο είδος που προέκυψε κυρίως μέσα από τα βιβλία του Κορνέλ Γούλριτζ (ψευδώνυμο Ουίλλιαμ Άιρις σε μερικά). Έξι τελικά μυθιστορήματα με τη λέξη μαύρο στον τίτλο τους - Η νύφη φορούσε μαύρα (1941), Η μαύρη κουρτίνα (1941), Το μαύρο άλλοθι (1942), Ο μαύρος άγγελος (1943), Το μαύρο μονοπάτι του φόβου (1944), Συνάντηση στα μαύρα (1948).

Στον μελοδραματικό κόσμο του Γούλριτζ υπάρχει πάντα ένα τελικό στρίψιμο της βίδας που καταδικάζει τον πρωταγωνιστή του σ’ ένα αβέβαιο μέλλον. Η Julie Killeen εκδικείται το θάνατο του άντρα της για να ανακαλύψει πως έχει σκοτώσει τους λάθος ανθρώπους. Ο Frank Townsend έχει πάθει αμνησία, δεν θυμάται τίποτα από τα τελευταία τρία χρόνια. Σταδιακά υποψιάζεται πως μπορεί να είναι δολοφόνος. Η Kiki Walker, μια μέτρια κοκκινομάλλα Αμερικανίδα τραγουδίστρια με καριέρα στη Νότιο Αμερική, γνωστή για την ομορφιά της κυκλοφορεί για διαφήμιση με ένα μαύρο πάνθηρα, που το σκάει. Ακολουθούν φόνοι γυναικών και ο πάνθηρας γίνεται το «μαύρο άλλοθι».  Η Alberta Murray επιχειρεί να σώσει τον άντρα της από την ηλεκτρική καρέκλα. Καταδικάστηκε σε θάνατο με την κατηγορία ότι σκότωσε την ερωμένη του. Είναι ένοχος για την κοινωνία και τη δικαιοσύνη. Όχι όμως για τη γυναίκα του -τον «άγγελό του». Που τριγυρνάει στους σκοτεινούς δρόμους και τα μπαρ και ερωτεύεται τον πραγματικό δολοφόνο. O Scotty καταφεύγει στην Αβάνα κι εκεί θα του φορτώσουν το φόνο της ερωμένης του, της γυναίκας ενός γκάνγκστερ. Βρίσκεται παγιδευμένος σε μια άγνωστη χώρα. O Johnny Marr περιμένει την αρραβωνιαστικιά του που δεν θα έρθει ποτέ. Ήταν να παντρευτούν την επομένη, 31 Μαΐου.  Ένα τροχαίο με μεθυσμένους, ένα αεροπλάνο που πετάει χαμηλά. Μετά από χρόνια σχεδιασμού κάθε τέλος Μαΐου εκδικείται.

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία