• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
2_16_20140602_1786925233
2_1_20140602_1156460154
____6_20151005_1897433254
_11_20140602_1728508009
2_18_20140602_1443405433
1_5_20140602_2030721773
5_____1_20151005_2032667415
2_2_20140602_1372190455
artgallery_1_20140602_2097238027
1_2_20140602_1847082110
_1_20140602_1443038714
_1_20140602_1063575340
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
__1_20140602_2095030161
_14_20140602_1390659221
_4_20140602_1298525803
__12_20140602_1116612298
artgallery_3_20140602_1817864829
floral_5_20140602_1032320141
__3_20140602_1230100467
2_4_20140602_1905793593
2_15_20140602_1393887756
_2_20140602_1135332314
2_21_20140602_1631876208
5_____5_20151005_1227808993
2_13_20140602_1157493131
__2_20140602_1093484416
_1_20140602_1245751584
__6_20140602_1351763024
floral_2_20140602_1120412859
_4_20140602_2065471199
2_9_20140602_1095229169
__7_20140602_2000370772
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
5_____3_20151005_1823376744
2_11_20140602_1432683594
2_17_20140602_1651070418
floral_4_20140602_1326000294
1_9_20140602_2050144091
____2_20151005_1786206865
_3_20140602_1454427727
____1_20151005_1011421837
_5_20140602_1411507168
2_3_20140602_1612740712
_5_20140602_1735551557
_8_20140602_1502403807
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
floral_1_20140602_1656712337
_3_20140602_1388540158
_3_20140602_1548350811
2_12_20140602_1509706106
_4_20140602_1165060267
2_20_20140602_1149335696
_2_20140602_1676444802
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
5_____2_20151005_1754418797
__4_20140602_1587015771
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
1_3_20140602_1219192186
1_4_20140602_2035984016
__9_20140602_1526631292
____7_20151005_1010550733
_1_20140602_1379646725
____3_20151005_2015169976
__1_20140602_1292381825
_4_20140602_1608005964
_2_20140602_1024879335
1_7_20140602_1545779988
__10_20140602_1264702166
1_1_20140602_1034169098
__13_20140602_1261475462
__11_20140602_1091381057
1_6_20140602_1204698458
_3_20140602_1423087805
__1_20140602_1470806817
floral_3_20140602_1784458771
2_14_20140602_1610958476
2_22_20140602_1516921840
__1_20140602_1469983142
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
_2_20140602_1075598716
artgallery_2_20140602_1028500455
1_8_20140602_1932789229
__5_20140602_1365998856
public_1_20140602_1707896569
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
_13_20140602_1466680089
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
2_19_20140602_1124956155
_4_20140602_1439359747
_3_20140602_1587032100
__3_20140602_1634134473
2_10_20140602_1335940389
5_____4_20151005_1066907542
_2_20140602_1328089459
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
_1_20140602_1626638007
_9_20140602_1356767036
_10_20140602_1457188011
_1_20140602_2074821193
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
_3_20140602_1639285752
5_____6_20151005_1016641525
__8_20140602_2013442574
____4_20151005_1250992024
____5_20151005_1306678501
_5_20140602_1046251858
__2_20140602_1153158435
_2_20140602_1623145017
_12_20140602_1830560292
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
__2_20140602_1001305159

Μια ιδιόμορφη προσέγγιση του Σκανδιναβικού νουάρ

Συντάχθηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2022. Καταχωρήθηκε στο Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία

Η Ουέντυ Λέσσερ (Wendy Lesser), συγγραφέας βιβλίων που συνδυάζουν  βιογραφίες με λογοτεχνική κριτική και έρευνα, γράφει στην εισαγωγή της ιδιόμορφης μελέτης της «Scandinavian Noir -in pursuit of a mystery» (2020): «Δεν πρόκειται για εγκυκλοπαίδεια του Nordic Noir. Αντίθετα πρόκειται για κάτι πολύ πιο εκκεντρικό και προσωπικό: τη δική μου αντίληψη για τρεις Σκανδιναβικές χώρες -Σουηδία, Νορβηγία και Δανία- όπως τις είδα μέσα από τα αστυνομικά μυθιστορήματα που διάβασα τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες. Αυτό που κατέστρωσα εδώ είναι ένας χάρτης ή ένα πορτραίτο ή μια πολιτιστική ιστορία ενός τόπου που υπάρχει και ταυτόχρονα δεν υπάρχει. Για πολύ καιρό η βασική πηγή μου για τις τρεις χώρες ήταν αυτά τα μυθιστορήματα και το γεγονός ότι όλα περιείχαν μεγάλες δόσεις πληροφοριών για την καθημερινή ζωή πέρα από τους φόνους, μου επέτρεψε να συγκροτήσω τη φανταστική μου Σκανδιναβία. Ίσως το μοναδικό παράδοξο, είναι ότι οι πιο διακριτοί κάτοικοί της ήταν αστυνομικοί … Για χρόνια δεν είχα καμία επιθυμία να επισκεφθώ τις πραγματικές χώρες που αντιστοιχούσαν στις μυθοπλαστικές. Αλλά ξαφνικά μια ωραία μέρα, οι χώρες της φαντασίας μου δεν μου έφθαναν. Αυτή είναι η ιστορία της περιπέτειας που ακολούθησε».

Το ενδιαφέρον για εμάς βρίσκεται στο ταξίδι της Ουέντυ Λέσσερ επί σαράντα χρόνια στις σελίδες των σκανδιναβικών αστυνομικών βιβλίων και όχι στο πραγματικό της ταξίδι, παρά μόνο ως αφορμή για να συνοψίσει τα μοτίβα τους. Και με αυτή την έννοια το βιβλίο της είναι πιο ζωντανό από τις κλασσικές μελέτες του είδους.

Παραθέτει στο τέλος έναν κατάλογο τριάντα ενός συγγραφέων και προφανώς μέσα από αυτούς άντλησε και τα θέματα που ξεχωρίζει ως επαναλαμβανόμενα μοτίβα και τα οποία εν συντομία είναι λίγο ως πολύ τα ακόλουθα:

Το Αλκοόλ («το οποίο πρέπει να βρίσκεται στην κορυφή κάθε ανάλογης λίστας». Η Γραφειοκρατία («κάθε είδους κυβερνητικοί κανονισμοί και άχρηστες περιπλοκές στην αλυσίδα των εντολών από την κορυφή στη βάση»). Η Ικανότητα ή η Ανικανότητα προσδιορίζει τη συμπεριφορά της αστυνομίας. Οι Κατοικίες –«των ίδιων των αστυνομικών, των εγκληματιών που καταδιώκουν ή των μαρτύρων που καλούνται να καταθέσουν, κατέχουν μια παράδοξα υψηλή θέση σε αυτά τα βιβλία». Η Ερωτική ζωή «είναι κεντρικό θέμα στις ιστορίες των αξιωματικών της αστυνομίας στα Σκανδιναβικά αστυνομικά». Οι Γυναίκες αστυνομικοί εν δράση σπανίζουν. Οι Γιορτές και τα εποχιακά φεστιβάλ «διατρέχουν όλο το χρόνο, ειδικά στη Σουηδία». Η Απομόνωση «είναι κεντρικό θέμα στο πώς αντιμετωπίζουν οι Σκανδιναβοί τον εαυτό τους. Το 60% του πληθυσμού της Στοκχόλμης ζει μόνο του, ένα στατιστικό στοιχείο με γενικότερη ισχύ». Η Δικαστική έρευνα και διαδικασία «είναι σχεδόν ανύπαρκτη σε αυτά τα αστυνομικά, κάτι που παραξενεύει πολύ έναν Αμερικανό αναγνώστη». Τα Παιδιά υποφέρουν στα σκανδιναβικά αστυνομικά, «σχεδόν σε όλα κάποιο παιδί ή έφηβος έχει κακοποιηθεί σεξουαλικά ή ψυχολογικά από τους ενήλικες. Και οι ίδιοι οι δολοφόνοι αποδεικνύεται στο τέλος πως έχουν κι αυτοί κακοποιηθεί όταν ήταν μικροί». Το Φως και το Σκοτάδι, «έχουν μια μεταφορική θέση σε αυτά τα αστυνομικά, αλλά και μια ρεαλιστική». Η Δολοφονία του Πάλμε «μπορεί να μην αναφέρεται σε κάθε σουηδικό αστυνομικό, αλλά υπερίπταται όλων». Οι Σαδιστικές τάσεις «βρίσκονται παντού». Η Ομαδική δουλειά «είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για τη λύση μιας υπόθεσης». Η Ξενοφοβία «δεν είναι κάτι καινούργιο γι’ αυτή την περιοχή του κόσμου, αλλά μέχρι πρόσφατα δεν είχε πολλές ευκαιρίες να επενδύσει τους φόβους της».

Η Ουέντυ Λέσσερ αφιερώνει το πόνημά της «Στους Σκανδιναβούς αστυνομικούς, μυθοπλαστικούς και πραγματικούς, που χάρη σε αυτούς προέκυψε αυτό το βιβλίο».  Ενδεικτική αφιέρωση για  το είδος του αστυνομικού μυθιστορήματος με το οποίο ασχολείται σε μια κοινωνία που έχει εμπιστοσύνη στους θεσμούς και τη δικαιοσύνη της, ακόμα κι όταν περνάνε κρίση ή αμφισβητούνται προσωρινά · η λύση μιας εγκληματικής υπόθεσης είναι αδιανόητη εκτός της κρατικής υπηρεσίας. «Πολλά όμως σκανδιναβικά αστυνομικά αρχίζουν και τελειώνουν μ’ ένα επίπεδο ήττας που δεν μπορεί ποτέ να ξεπεραστεί. Ο κεντρικός ντετέκτιβ έχει περάσει ήδη τόσα που δεν  μπορεί να ανακάμψει, ακόμα κι αν έχει λύσει την υπόθεση». Ένα κλίμα πένθους θα συμπληρώναμε εμείς κυκλώνει τις υποθέσεις του Νόρντικ νουάρ.

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία