• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
_1_20140602_1379646725
__1_20140602_1470806817
5___floral_2015__9_20151005_1241267936
_3_20140602_1548350811
__1_20140602_1469983142
1_4_20140602_2035984016
__3_20140602_1230100467
2_4_20140602_1905793593
2_10_20140602_1335940389
2_17_20140602_1651070418
polis_art_cafe_6_20151005_1077810457
_1_20140602_1063575340
artgallery_3_20140602_1817864829
polis_art_cafe_4_20151005_1483902689
_11_20140602_1728508009
5_____5_20151005_1227808993
_1_20140602_1443038714
__9_20140602_1526631292
5_____4_20151005_1066907542
1_1_20140602_1034169098
5_____6_20151005_1016641525
__2_20140602_1093484416
5___floral_2015__11_20151005_2067349259
2_19_20140602_1124956155
_4_20140602_2065471199
2_9_20140602_1095229169
2_22_20140602_1516921840
__12_20140602_1116612298
1_3_20140602_1219192186
_2_20140602_1328089459
_3_20140602_1388540158
____2_20151005_1786206865
artgallery_2_20140602_1028500455
_3_20140602_1639285752
5_____1_20151005_2032667415
_12_20140602_1830560292
____1_20151005_1011421837
5___floral_2015__10_20151005_1585006138
floral_1_20140602_1656712337
__3_20140602_1634134473
2_18_20140602_1443405433
_1_20140602_1626638007
_2_20140602_1676444802
__4_20140602_1587015771
_2_20140602_1135332314
_5_20140602_1411507168
floral_3_20140602_1784458771
2_11_20140602_1432683594
____7_20151005_1010550733
2_20_20140602_1149335696
_3_20140602_1587032100
_3_20140602_1423087805
artgallery_1_20140602_2097238027
_4_20140602_1298525803
2_3_20140602_1612740712
polis_art_cafe_5_20151005_1565509152
5___floral_2015__8_20151005_1637183868
1_9_20140602_2050144091
2_21_20140602_1631876208
__6_20140602_1351763024
__10_20140602_1264702166
5_____3_20151005_1823376744
_4_20140602_1439359747
2_1_20140602_1156460154
_3_20140602_1454427727
_9_20140602_1356767036
__7_20140602_2000370772
_5_20140602_1735551557
__13_20140602_1261475462
2_16_20140602_1786925233
_13_20140602_1466680089
2_13_20140602_1157493131
polis_art_cafe_2_20151005_1365200180
__2_20140602_1153158435
_8_20140602_1502403807
2_2_20140602_1372190455
1_6_20140602_1204698458
__1_20140602_1292381825
____3_20151005_2015169976
_1_20140602_1245751584
_2_20140602_1623145017
_10_20140602_1457188011
floral_2_20140602_1120412859
public_1_20140602_1707896569
5_____2_20151005_1754418797
_2_20140602_1024879335
1_7_20140602_1545779988
1_8_20140602_1932789229
_1_20140602_2074821193
2_15_20140602_1393887756
____5_20151005_1306678501
__5_20140602_1365998856
polis_art_cafe_1_20151005_2098882572
2_12_20140602_1509706106
__1_20140602_2095030161
polis_art_cafe_7_20151005_1273866662
_2_20140602_1075598716
_4_20140602_1608005964
__8_20140602_2013442574
polis_art_cafe_3_20151005_1886179311
floral_4_20140602_1326000294
____4_20151005_1250992024
floral_5_20140602_1032320141
1_5_20140602_2030721773
____6_20151005_1897433254
1_2_20140602_1847082110
__2_20140602_1001305159
_4_20140602_1165060267
_14_20140602_1390659221
2_14_20140602_1610958476
_5_20140602_1046251858
__11_20140602_1091381057

Το Θέατρο στα αστυνομικά και οι αληθινές σφαίρες

Συντάχθηκε στις 09 Απριλίου 2022. Καταχωρήθηκε στο Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία

Το Θέατρο είναι εξ ορισμού  προνομιακός χώρος σύνθετων προσωπικών σχέσεων μεταξύ των συντελεστών μιας παράστασης, όπως του ηθοποιού με τον σκηνοθέτη, τον βοηθό του, τον υποβολέα, τους συναδέλφους του και το κοινό. Ενώ πολλοί συγγραφείς δοκίμασαν την πλοκή μιας παράστασης συνυφασμένης με έναν πραγματικό φόνο, δεν είναι τελικά πολλά τα αστυνομικά που έχουν χρησιμοποιήσει αξιόλογα την προνομιακή αυτή συνθήκη. Τελούν υπό το βάρος  του Οιδίποδα Τυράννου και του Άμλετ, που χαρτογραφούν κάτι το εντελώς διαφορετικό αφηγηματικά, αλλά άπτονται με μια έννοια του θέματος.

O Simon Brett (1945) είναι από αυτούς που έβαλαν τον κόσμο των παραστάσεων και του θεάτρου στο ανανεωμένο με κοινωνικές αναφορές αγγλικό Whodunit  των δεκαετιών του1980 και του 90 με πρωταγωνιστή τον ηθοποιό Charls Paris σε είκοσι μυθιστορήματά του από το 1976 έως σήμερα. Ο Τσαρλς Πάρις είναι ένας μάλλον ατάλαντος ηθοποιός που δύσκολα βρίσκει δουλειά και πάντα σε δεύτερους ρόλους, πίνει πολύ, αλλά δείχνει μεγάλη έφεση και επιμονή στην εξιχνίαση εγκλημάτων που πραγματοποιούνται συχνά επί σκηνής (όπως στο Murder Unprompted, 1982).

O ίδιος ο Μπρετ έχει σταδιοδρομήσει ως παραγωγός και σεναριογράφος στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση και η οικειότητά του με το χώρο των παραστάσεων κάθε είδους αντανακλάται στα βιβλία του. Η ικανότητά του να κινείται με επιτυχία σε διάφορες παραλλαγές της κλασικής αστυνομικής μυθοπλασίας τον ανέδειξε σε πρόεδρο του Detection Club (2000 – 2015).

Πρωτοπόρος, όμως, στο είδος υπήρξε ο Alan Melville (1910–1983) κι αυτός τηλεοπτικός παραγωγός, αλλά και θεατρικός συγγραφέας. Έγραψε το Quick Curtain το 1934, που επανεκδόθηκε πριν μερικά χρόνια από την British Library Crime Classics. Εδώ ο φόνος προκαλείται όταν στη διάρκεια της παράστασης ο πρωταγωνιστής σκοτώνεται στ’ αλήθεια, καθώς το πιστόλι εκείνη τη φορά ήταν γεμάτο με πραγματικές σφαίρες!

Στο ίδιο τέχνασμα καταφεύγει ένα χρόνο μετά και η Νεοζηλανδή Ngaio Marsh στο Enter a Murderer (1935), όπου η αληθινή σφαίρα παίρνει τη θέση της άσφαιρης σε όπλο της παράστασης, την οποία και παρακολουθεί ο τζέντλεμαν ντετέκτιβ του εγκληματολογικού Roderick Alleyn. Το κακό φαίνεται τρίτωσε στην πραγματικότητα μετά από ογδονταπέντε χρόνια, όταν ο ηθοποιός Άλαν Μπάλντουιν σκότωσε πυροβολώντας με αληθινές σφαίρες τη διευθύντρια φωτογραφίας στη διάρκεια κινηματογραφικών γυρισμάτων.

Η Νγκάιο Μαρς (1895 – 1982), θεατρική παραγωγός και σκηνοθέτρια η ίδια, θα γίνει η κατεξοχήν συγγραφέας αστυνομικών με σκηνικό μια θεατρική παράσταση. Από τα κλασικά έργα της το Opening Night (1951), Death at the Dolphin (1966) και το Light Thickens (1982) τελευταία εμφάνιση του Ρόντερικ  Άλλεν. Το 1966 στο Θάνατος στο Ντόλφιν πρωταγωνιστούσε ο σκηνοθέτης Peregrine Jay και η σύζυγός του. Το 1982 η Μαρς εμφανίζει ξανά τους δυό τους σε μια παράσταση του Μάκμπεθ, μόνο που τώρα ο Πέρεγκριν Τζέυ και η Έμιλυ είναι πλέον γονείς και το Ντόλφιν Θήατερ έχει αλλάξει στο πνεύμα των 80’s.

Σε φόνο στη διάρκεια ερασιτεχνικής παράστασης του Άμλετ αυτή τη φορά αναφέρεται το Hamlet Revenge! (1937) του Michael Innes (1906 – 1994). Όλα αυτά τα μυθιστορήματα συνήθως περιλαμβάνουν στην αρχή δύο καταλόγους: των χαρακτήρων του μυθιστορήματος (παραγωγός, σκηνοθέτης, σκηνογράφοι, φωτιστές κλπ) και των χαρακτήρων του θεατρικού έργου που ανεβάζουν με τους ηθοποιούς που τους ενσαρκώνουν.

Τέλος, εδώ αξίζει να αναφέρουμε και τον δικό μας Γιάννη Μαρή με το Έγκλημα στα παρασκήνια : η πρωταγωνίστρια βρίσκεται μαχαιρωμένη μόνη στο καμαρίνι της, ενώ η πόρτα ήταν κλειδωμένη από μέσα!

Εκτύπωση Email

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία