«Women Crime Writers» της Sarah Weinman (2015)
Το «σκληρό» αστυνομικό της Βόρειας Αμερικής (το hardboiled 1920 - 1960) είναι γραμμένο από άντρες, σε αντίθεση με το κλασικό αστυνομικό του μεσοπολέμου στη Μεγάλη Βρετανία όπου κυριαρχούν γυναίκες συγγραφείς με την θρυλική τετράδα: Άγκαθα Κρίστυ, Ντόροθυ Σέγιερς, Μάρτζορυ Άλλινγκχαμ, Νγκάγιο Μαρς. Μια σειρά όμως από τις κλασικές ταινίες του αμερικανικού film noir έχουν στηριχθεί σε μυθιστορήματα γυναικών.
Η Marya E. Gates σε πρόσφατο άρθρο της στο Crimereads κατέγραψε με χρονολογική σειρά δέκα film noir με σενάρια βασισμένα σε βιβλία γυναικών:
- The Fallen Sparrow, 1943, του Richard Wallace (John Garfield, Maureen O’Hara), ταινία πάνω στο ομώνυμο βιβλίο της Dorothy B. Hughes (1943)
- Laura, 1944, του Otto Preminger (Gene Tirney, Dana Andrews), βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Vera Caspary (1943).
- The Lodger, 1944, του John Brahm (Merle Oberon), ταινία βασισμένη στο The Lodger: A Story of the London Fog, της Marie Belloc Lowndes (1913).
- The Spiral Staircase, 1946, του Robert Siodmak (Dorothy MacGuire), πάνω στο μυθιστόρημα Some Must Watchτης Ethel Lina White (1933).
- Bedelia, 1946, του Lance Comfort (Margaret Lockwood), βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Βέρα Κάσπαρυ.
- Ride the Pink Horse, 1947, του Robert Montgomery (Lucky Gagin), βασισμένη στο βιβλίο της Ντόροθυ Χιούζ.
- The Reckless Moment, 1949, του Max Ophüls (Joan Bennett), βασισμένη στο μυθιστόρημα The Blank Wall της Elisabeth Sanxay Holding (1947).
- In a Lonely Place, 1950, του Nicholas Ray (Humphrey Bogart, Gloria Graham), χαλαρή προσαρμογή ενός εκ των μυθιστορημάτων της Ντόροθυ Χιούζ.
- Strangers on a Train, 1951, του Alfred Hitchcock (Farley Grangers, Robert Walker), βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της P. Highsmith.
- Jennifer, 1953, του Joel Newton (Ida Lupino), βασισμένη πάνω στο ομώνυμο δημοσιευμένο πεζό της Virginia Myers (1949).
Επιπλέον το βιβλίο “Women Crime Writers: Eight Suspense Novels of the 1940s and 1950s’” της Sarah Weinman (2015) μας θυμίζει αυτή την πλευρά του είδους που προοιωνίζει την εξέλιξή του τον 21ο αιώνα.
Η Σάρα Γουάινμαν επιλέγει οκτώ μυθιστορήματα:
Από τη δεκαετία του 1940: Laura της Βέρα Κάσπαρυ, The Horizontal Man της Helen Eustis, In a Lonely Place της Ντόροθυ Χιούζ, The Blank Wall της Elisabeth Sanxay Holding.
Από τη δεκαετία του 1950: Mischief της Charlotte Armstrong, The Blunderer της Πατρίσια Χάισμιθ, Beast in View, της Margaret Millar, Fools’ Gold της Dolores Hitchen.
Βέβαια ολόκληρο το σκηνικό του hardboiled, του suspense novel και του ψυχολογικού thriller, θα το αλλάξει η Π. Χάισμιθ εκδίδοντας το 1955 τον Ταλαντούχο κ. Ρίπλεϋ, την Γλυκιά αρρώστια (1960), την Κραυγή της κουκουβάγιας (1962) και πάει λέγοντας.