• Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       
  • p1
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p2
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p3
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p4
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας

  • p5
    Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα της
    Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας
Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha (7-30 Μαΐου 2025)

Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha (7-30 Μαΐου 2025)

Υπό την αιγίδα της ΕΛΣΑΛ αρχίζει την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 το 6ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha, που διοργανώνει η Α.Μ.Κ.Ε. Agatha και το βιβλιοπωλείο Monogram. Ομιλίες, σεμινάρια δημιουργικής γραφής, αφιερώματα, προβολές και θεατρικές παραστάσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικά events και παιχνίδια θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των φανατικών του αστυνομικού και των θρίλερ και θα εκτινάξουν την αδρεναλίνη στα ύψη.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 3 Μαΐου: Ημερίδα για το αστυνομικό στο Λουτράκι

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 3 Μαΐου: Ημερίδα για το αστυνομικό στο Λουτράκι

Η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ) πάει… Λουτράκι!

Ημερίδα, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 15 ετών από την ίδρυσή της, διοργανώνει η ΕΛΣΑΛ το προσεχές Σάββατο 3 Μαΐου 2025 στην  κορινθιακή πόλη.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 29 Απριλίου: «Γιατί αστυνομική μυθοπλασία;»

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ | Εκδήλωση στις 29 Απριλίου: «Γιατί αστυνομική μυθοπλασία;»

Κύκλο δράσεων, με αφορμή τη συμπλήρωση 15 χρόνων από την ίδρυσή της (10 Απριλίου 2025), προγραμματίζει η ΕΛΣΑΛ καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025.

Συνεχίζεται...

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ: Η ιστορία μιας «άγριας» έφηβης…

15 χρόνια ΕΛΣΑΛ: Η ιστορία μιας «άγριας» έφηβης…

Σαν σήμερα, πριν από δεκαπέντε χρόνια (10 Απριλίου 2010), 25 παλιότεροι και νεότεροι Έλληνες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, υπέγραψαν το ιδρυτικό καταστατικό της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ), της πρώτης του είδους της στην ιστορία της εγχώριας λογοτεχνίας (σε αντίθεση με την μεγάλη παράδοση αντίστοιχων λεσχών ή σωματείων σε πολλές άλλες χώρες).[1]

Η δημιουργία της ΕΛΣΑΛ ήταν το αποτέλεσμα συζητήσεων μεταξύ ορισμένων από αυτούς τους συγγραφείς (Αθηνά Κακούρη, Τιτίνα Δανέλλη, Φίλιππος Φιλίππου, Ανδρέας Αποστολίδης, Ανδρέας και Τεύκρος Μιχαηλίδης, Χρύσα Σπυροπούλου, Γιάννης Ράγκος), που για αρκετούς μήνες εξέταζαν το ενδεχόμενο να συντονίσουν τις ενέργειές τους με στόχο την προώθηση, ενθάρρυνση και διάδοση των έργων της ελληνικής και διεθνούς αστυνομικής λογοτεχνίας, τη συλλογή και καταγραφή τους, την ευρύτερη μελέτη του είδους, αλλά και τη διαρκή επικοινωνία με το διεθνές συγγραφικό και εκδοτικό περιβάλλον. Η Λέσχη δημιουργήθηκε περισσότερο ως μία «φιλική συντροφιά», στα πρότυπα ενός ομίλου, χωρίς οποιαδήποτε συνδικαλιστική φιλοδοξία και με βασικό στοιχείο το συνεπές και πολυπρισματικό ενδιαφέρον των μελών της για το συγκεκριμένο λογοτεχνικό είδος.[2]

Συνεχίζεται...

Τα 15α γενέθλια της ΕΛΣΑΛ: Τόσο «παλιά», τόσο νέα

Τα 15α γενέθλια της ΕΛΣΑΛ: Τόσο «παλιά», τόσο νέα

Στις 10 Απριλίου 2010, 25 συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας ίδρυσαν την Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (Ε.Λ.Σ.Α.Λ.) με σκοπούς κυρίως πολιτιστικούς: την προώθηση, ενθάρρυνση και διάδοση αστυνομικών έργων, καθώς επίσης τη συλλογή και την καταγραφή σχετικών πληροφοριών. Προηγουμένως, κι επί πολλούς μήνες, ορισμένοι από τους συγγραφείς αυτούς (Αθηνά Κακούρη, Τιτίνα Δανέλλη, Φίλιππος Φιλίππου, Ανδρέας Αποστολίδης, Ανδρέας και Τεύκρος Μιχαηλίδης, Χρύσα Σπυροπούλου, Γιάννης Ράγκος) συναντιόνταν στο κέντρο της Αθήνας (κυρίως στο καφέ Sofia’s της οδού Βαλαωρίτου, που δεν υπάρχει πλέον) και συζητούσαν σχετικά με τη δημιουργία της Λέσχης.

Συνεχίζεται...

Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη (1960-2025)

Έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη (1960-2025)

Ακόμα μία μεγάλη απώλεια για την ΕΛΣΑΛ.

Έφυγε χθες (22 Μαρτίου 2025) από τη ζωή, σε ηλικία 65, ετών η συγγραφέας Νίνα Κουλετάκη.

Η Νίνα υπήρξε ιδρυτικό μέλος, πρώτη γραμματέας της Λέσχης (την περίοδο 2010-2013) και ένα από τα πιο δραστήρια μέλη της. Ήταν αυτή που δημιούργησε το site της Λέσχης, ήταν εξαιρετικά ενεργή στην εσωτερική λειτουργία της με προτάσεις, ιδέες και οργανωτική δουλειά, είχε λάβει μέρος σε πολλές εκδηλώσεις της ως ομιλήτρια, ενώ η τελευταία συνεισφορά της -και ενώ ήδη αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας- ήταν η συμμετοχή της στην κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αστυνομικού διηγήματος για πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς, που οδήγησε στην πρόσφατη (Φεβρουάριος 2025) έκδοση του συλλογικού τόμου «Μικρές μαύρες ιστορίες» (Εκδόσεις Κύφαντα).

Συνεχίζεται...


της Κωνσταντίνας Μόσχου

Η ταξινόμηση των ειδών της αστυνομικής λογοτεχνίας είναι μια σπαζοκεφαλιά, και ακόμα περισσότερο στην απόδοσή τους στην ελληνική γλώσσα. Συνήθως ο αναγνώστης ακολουθεί απλώς το ένστικτό του. Δεν ενδιαφέρεται για τη διαφορετικότητα της κάθε αφήγησης, αλλά για την ωραία γραφή αυτού που διαβάζει. Στην ουσία, οι ταμπέλες δεν εξυπηρετούν σε τίποτε άλλο παρά μόνο για να γνωρίζουμε τι πρόκειται να συναντήσουμε εκ των προτέρων –προτού ανοίξουμε ένα βιβλίο–, αν και εφόσον κάποιος μας δώσει την πληροφορία για το λογοτεχνικό είδος στο οποίο ανήκει.

Παραδοσιακά, έχει επικρατήσει το σύνολο της λογοτεχνίας της παραβατικότητας και των εγκληματικών πράξεων να ονομάζεται crime διεθνώς, αστυνομική λογοτεχνία εγχώρια. Στη χώρα μας, σπανίως αναγράφεται στα εξώφυλλα των βιβλίων αν αυτά είναι αστυνομικά/crime ή όχι, οπότε πραγματικά δεν ξέρεις τι είναι αυτό που θα διαβάσεις. Γενικά, επικρατεί η άποψη ότι ονομάζεται αστυνομικό οποιοδήποτε μυθιστόρημα είναι αισθηματικό ή πολιτικό ή κοινωνικό, αρκεί μέσα σε αυτό να περιγράφεται ένας τουλάχιστον φόνος ή άνομη συμπεριφορά. Αυτό όμως είναι σίγουρα λάθος και μπορεί να απομακρύνει τον αναγνώστη αδικώντας το βιβλίο με λάθος χαρακτηρισμό, γιατί άλλα περιμένει κανείς και άλλα βρίσκει μέσα σε αυτό.

Από την άλλη, υπάρχει μια κατηγοριοποίηση ανά γεωγραφική περιοχή, κι έτσι προκύπτει το Scandinavian noir (σκανδιναβικές χώρες), polar (Γαλλία), tartan noir (Σκοτία), μεσογειακό, Latin και άλλα, χωρίς κάποιες φορές να έχουν αυτά κοινά χαρακτηριστικά.

Η γραφή όμως δεν έχει σύνορα ούτε ετικέτες. Μπορεί για παράδειγμα να δούμε σε κάποιο βιβλίο ετερογενή στοιχεία να παντρεύονται μεταξύ τους και το αποτέλεσμα να είναι εξίσου συναρπαστικό – εξαρτάται πάντα από τον συγγραφέα και το ύφος του. Κυρίως όμως θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι δεν είναι σωστό να χώνουμε ό,τι περισσεύει στην κατηγορία αστυνομική λογοτεχνία, για παράδειγμα κάποιοι θεωρούν ότι η λογοτεχνία τρόμου ή φαντασίας υπάγεται στην αστυνομική. Πρόκειται σίγουρα για ένα διαφορετικό λογοτεχνικό είδος και εδώ θα σταθούμε στις βασικές κατηγορίες του.

Οι τέσσερις βασικές κατηγορίες της αστυνομικής αφήγησης

Ορθόδοξο είναι το παραδοσιακό αστυνομικό μυθιστόρημα, με κεντρικό χαρακτήρα το άτομο που καλείται να επιλύσει μια υπόθεση με λογικό τρόπο, παρατηρώντας τα στοιχεία και ακολουθώντας ένα μαθηματικό μοτίβο. Αναγκαίο στο μεσοδιάστημα της αφήγησης να υπάρχει ανατροπή που θα εκπλήξει τον αναγνώστη, αλλά θα πρέπει να είναι κάτι που θα στηρίζεται λογικά. Η κάθαρση στο τέλος είναι απαραίτητη.

Σκληρό είναι η μεταγενέστερη εκδοχή του αστυνομικού μυθιστορήματος και αναφέρεται στο οργανωμένο έγκλημα και στον υπόκοσμο. Οι χαρακτήρες είναι σκληροί, έχουν δικό τους ηθικό κώδικα, χωρίς να γίνεται σαφής διάκριση ανάμεσα στο καλό και στο κακό. Ψεύτικες πληροφορίες που ανατρέπονται και δόλος είναι τα εμπόδια που τίθενται στον κεντρικό χαρακτήρα των βιβλίων, που είναι συνήθως ντετέκτιβ, ιδιαίτερα συμπαθής στον αναγνώστη για την ευστροφία και το χιούμορ του σε δύσκολες καταστάσεις.

Ανθρώπινο είναι το αστυνομικό μυθιστόρημα που αναφέρεται σε έγκλημα που γίνεται χωρίς προσωπικό όφελος. Όταν γράφεται με την οπτική γωνία του ήρωα που κυνηγά τον εγκληματία, υπάρχει ενσυναίσθηση και δίνεται προτεραιότητα στην ψυχολογία των χαρακτήρων και στην ανάλυσή τους, χωρίς αυτό να θέτει φραγμούς στη δράση.

Αγωνίας είναι το αστυνομικό μυθιστόρημα που δεν ασχολείται με τη διαλεύκανση κάποιου εγκλήματος, αλλά με τον σχεδιασμό ενός νέου. Η γνωριμία με τους ήρωες δίνει στοιχεία του χαρακτήρα τους και συνήθως το βιβλίο επικεντρώνεται στις αδυναμίες τους. Τα γεγονότα τοποθετούνται σε γραμμική χρονική αφήγηση, ώστε τα παθήματα του ήρωα να δημιουργούν ατμόσφαιρα αγωνίας με μια διαρκή απειλή.

Είδη και υποείδη της αστυνομικής λογοτεχνίας

1. ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΑΣ
Gothic (18ος αι.): Σκοτεινή ιστορία μυστηρίου ή κάποιο αινιγματικό συμβάν με ένα υπερφυσικό στοιχείο.
Sensation (19ος αι.): Αισθηματική ιστορία δράσης και μυστηρίου, με εγκλήματα ή αδικήματα και ατμόσφαιρα θρίλερ.
Domestic noir (20ός αι.): Ιστορία που εστιάζει στην οικογένεια ή σε κλειστή κοινωνία, με ενδοοικογενειακή βία ή και ψυχική ασθένεια, που μπορεί να οδηγήσουν σε φόνο.

2. ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΛΗΘΙΝΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ
Newgate Calendar (18ος αι.): Περιγραφές αληθινών εγκλημάτων που εκδικάστηκαν από το βρετανικό δικαστήριο Old Bailey.
Newgate novel (19ος αι.): Μυθιστόρημα με βάση στοιχεία από το Newgate Calendar.

3. ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΜΕ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗ
Mystery (18ος αι.): Ιστορία ενός μυστηρίου ή αινίγματος που πρέπει να λυθεί.
Locked room (19ος αι.): Ένα έγκλημα, φαινομενικά αδύνατον να συμβεί σε κλειδωμένο δωμάτιο, που πρέπει να εξιχνιαστεί.
Whodunit (19ος αι.): Ποιος-το-έκανε, μια ιστορία σε αναζήτηση του δολοφόνου.
Historical mystery (20ός αι.): Ιστορία με έγκλημα ή αίνιγμα περασμένων αιώνων και εξιχνίαση από τον βασικό χαρακτήρα.
Clue puzzle (20ός αι.): Ο αναγνώστης καλείται να λύσει το μυστήριο ενός εγκλήματος, έχοντας στη διάθεσή του στοιχεία που δίνονται από τον βασικό ήρωα.

4. ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΜΕ ΕΡΕΥΝΑ
Murder (19ος αι.): Ιστορία με κεντρική πλοκή έναν φόνο και επίλυση από τον ερευνητή με απειλητικές συνθήκες για τη ζωή του ή για αγαπημένο του πρόσωπο.
Detective (19ος αι.): Ένας ερασιτέχνης ή επαγγελματίας ντετέκτιβ λύνει μια υπόθεση εγκλήματος.
Procedural (20ός αι.): Εξειδικευμένοι επαγγελματίες (αστυνομικοί, εγκληματολόγοι, ιατροδικαστές) επεξεργάζονται και επιλύουν υποθέσεις με διαδικαστικό τρόπο.
Legal thriller (20ός αι.): Ιστορία με επίλυση υπόθεσης εγκλήματος από νομικό σε αίθουσα δικαστηρίου.

5. ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΜΕ ΠΟΛΥΣΥΝΘΕΤΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΑ
Spy (19ος αι.): Ιστορία με βάση της την κατασκοπεία και κυρίαρχους χαρακτήρες κατασκόπους.
Thriller (19ος αι.): Ένα έγκλημα πρέπει να λυθεί σε στενό και δύσκολο χρονικό πλαίσιο για τον ήρωα.
Suspense (20ός αι.): Ένα έγκλημα πρέπει να σταματήσει σε ένα στενό χρονικό περιθώριο για τους ήρωες.
Crime war (20ός αι.): Ιστορία εγκλήματος στη διάρκεια πολέμου ή εχθρικής κατοχής.
Neopolar (20ός αι.): Ιστορία πολιτικού εγκλήματος με ήρωες αμφισβητίες της αστικής τάξης.

6. ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΤΙΗΡΩΕΣ
Hard-boiled (20ός αι.): Σκληρή αστυνομική ιστορία με έναν αντιήρωα ντετέκτιβ ή αστυνομικό και περιβάλλον ανθρώπους του οργανωμένου εγκλήματος και διαφθαρμένο νομικό σύστημα.
Roman noir ή Noir fiction (20ός αι.): Σκληρή ιστορία με ήρωα τον δράστη, ύποπτο ή θύμα, σε διεφθαρμένο κοινωνικό και νομικό περιβάλλον.
Criminal (20ός αι.): Η ζωή ενός εγκληματία. Ο κόσμος του περιγράφεται με αληθοφάνεια.
Gangster (20ός αι.): Ιστορίες με συμμορίες, οργανωμένο έγκλημα, υποείδος του Criminal, με την οπτική του εγκληματία.
Violent crime (20ός αι.): Βίαια εγκλήματα διαπράττονται και περιγράφονται λεπτομερώς, υποείδος του Criminal.
Caper stories (20ός αι.): Ιστορία με χιούμορ, θράσος και εξυπνάδα. Ήρωες, συμπαθείς απατεώνες που σχεδιάζουν μια πολύπλοκη κλοπή, απάτη ή σπανιότερα απαγωγή.

Κοινή διαπίστωση είναι ότι η αστυνομική αφήγηση, όπως γενικότερα η λογοτεχνία και κάθε είδος τέχνης, μεταμορφώνεται διαρκώς στο πέρασμα του χρόνου. Φαίνεται πως οι νέες αφηγηματικές τεχνικές, οι νέες οπτικές γωνίες στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο μέσα από την αστυνομική λογοτεχνία, συμβαδίζουν με την εποχή μας. Η σκληρότητα και ο ρεαλισμός είναι στοιχεία που κυριαρχούν – και μένει να δούμε τη μετεξέλιξη αυτού του λογοτεχνικού είδους. Και ίσως τη γένεση μιας νέας αστυνομικής λογοτεχνίας, με καινούργια είδη, όταν θα φτάσουμε στο σημείο να τα έχουμε πει όλα.

* Δημοσιεύτηκε στο site Diastixo.gr, στις 14 Απριλίου 2022.

  • Αρχική
  • Η Λέσχη
    • Καλωσόρισμα στην Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • 15 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΣΑΛ 2010-2025
    • Τα μέλη μας
    • Γιατί γράφω "αστυνομικά"
    • Τα βιβλία της Ε.Λ.Σ.Α.Λ.
    • Έγραψαν για τη Λέσχη
    • Καταστατικό
    • Προϋποθέσεις εγγραφής νέων μελών
  • Νέα
    • Τα νέα μας
    • Άλλες δραστηριότητες των μελών
  • Αναγνωστήριο
    • 100 Λέξεις
    • Ιστορίες Εγκλεισμού
    • Διηγήματα
  • Βιβλιογραφία
    • 2020 - 2029
    • 2010 - 2019
    • 2000 - 2009
    • 1990 - 1999
    • 1980 - 1989
    • 1970 - 1979
    • 1960 - 1969
    • 1950 - 1959
    • 1940 - 1949
    • 1930 - 1939
    • 1920 - 1929
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΉ ΛΟΓΟΤΕΧΝΊΑ
    • Ξένη αστυνομική λογοτεχνία
    • Ελληνική αστυνομική λογοτεχνία
    • Ειδικά θέματα
    • Φάκελος: Γιάννης Μαρής
    • Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία
    • Από το Χαρτί στην Οθόνη
    • Μεγάλοι ντετέκτιβ
    • Τρίτες με τους μαθηματικούς της ΕΛΣΑΛ
    • Based on a true crime story
  • Φωτογραφίες
  • Επικοινωνία