• THE HISTORY OF GREEK CRIME FICTION
  • THE GREEK CLUB OF CRIME WRITERS (ELSAL)
  • KEY REFERENCE BOOKS
  • CONTACT
  • Ελληνικά (Ελλάδα)
  • English (UK)
       

ΕΛΣΑΛ: Θα έγραφε ως [επίτιμο;] μέλος της τον Ντοστογιέφσκι;

Written on 09 January 2024. Posted in Ειδικά Θέματα

του Γιάννη Πανούση

Έτσι θα μείνω το λοιπόν μέχρις εσχάτων,
νοσηλευτής καμένων ιδεών
στις αίθουσες εντατικής περιαυτολογίας

Χάρης Μελιτάς, Εμπρός μαρς

 

Α. Εισαγωγή: Εγκληματολογικά προαπαιτούμενα

1. Η λογοτεχνία του τραύματος [1], ως γραφή της εξιλέωσης από τα λάθη και τα πάθη [2], δεν έχει ως σκοπό την παραμόρφωση της αλήθειας των γεγονότων, τον εξωραϊσμό της πραγματικότητας [3] ή τη διαμόρφωση ενός ειδικού ηθικοκοινωνικού κώδικα ζωής και θανάτου.

Στη λογοτεχνία -της αστυνομικής συμπεριλαμβανόμενης -οι αθώοι και οι ένοχοι δεν πρέπει να δια-κρίνονται με βάση τις απόψεις/αξίες του συγγραφέα,ο οποίος -μυθοπλαστική αδεία;-  καταδικάζει ή παρέχει  άφεση αμαρτιών [4].

Αυτή η τακτική της δικαιολόγησης των πάντων δεν είναι από πολλές πλευρές δόκιμη, αφενός γιατί ο συγγραφέας δεν είναι κήρυκας ιδεολογιών κι αφετέρου γιατί πολλοί ήρωες, [εμφανιζόμενοι ως] ηττημένοι λόγω των περιστάσεων [5], δεν έχουν πάντοτε ούτε το δίκαιο,ούτε το δίκιο με το μέρος τους.

Η Μοίρα κάνει παιχνίδια αλλά οι χειριστές της προσωπικής διαδρομής δεν τυγχάνουν πάντοτε άμωμοι της ευθύνης [6].

Continue Reading

Print Email

Από τα πρωτοσέλιδα στη σκοτεινή αίθουσα*

Written on 31 May 2021. Posted in Ειδικά Θέματα

Αληθινά εγκλήματα στον ελληνικό κινηματογράφο

του Γιάννη Ράγκου

Στο κείμενο αυτό καταγράφονται οι ελληνικές ταινίες που εμπνέονται από πολύκροτα ποινικά και πολιτικά εγκλήματα, πολλές από τις οποίες συγκαταλέγονται στις κορυφαίες δημιουργίες της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής των τελευταίων 50 ετών.

Continue Reading

Print Email

Το αστυνομικό μυθιστόρημα: Θεραπεία ψυχής ή ηθικολογία πράξεων; (Β΄ Μέρος)

Written on 05 April 2021. Posted in Ειδικά Θέματα

του Γιάννη Πανούση

5. Αθώοι και οι δράστες και τα θύματα;

Στα αστυνομικά οι ήρωες μοιάζουν με αυτούς του Έντγκαρ Άλαν Πόε στο Αλ Ααραάφ, δηλαδή ούτε τόσο καλοί, ούτε τόσο κακοί [145]. Οι αντικανονικοί [irregulars] των δρόμων [146], οι γυναίκες θύματα στο domestic noir [147], οι διάφοροι στερεοτυπικοί εγκληματίες [148], οι στιγματισμένοι με τις έμφυλες ταυτότητες [149], αλλά και γενικότερα οι μονόχνοτοι χαρακτήρες [150] εμπλέκονται σε καταστάσεις με αυτο-ετερο-καταστροφικές δι-αντι-δράσεις, όπου η ενόρμηση του θανάτου κυριαρχεί [151]. Μερικοί εγκληματίες, ενώ ‘δεν αξίζουν ούτε ένα δάκρυ’ [152], ούτε καν δικαιοσύνη [153], πανικοβάλλουν τον αναγνώστη με την επικίνδυνη περιθωριακότητά τους [154], την οργή, το θυμό [155] και το μίσος τους [156]. Άλλοι πειθαρχημένοι ακραίοι [157], ανήκοντες σε συμμορίες [158] ή και serial killers [159], διαμορφώνουν ένα ζοφερό τοπίο. Ήρωες που δεν αντέχουν να φανερώσουν τις κρυφές αμαρτίες τους, άλλοι που συνδυάζουν το μοιραίο με τον τρόμο [160].

Continue Reading

Print Email

Το αστυνομικό μυθιστόρημα: Θεραπεία ψυχής ή ηθικολογία πράξεων; (Α΄ Μέρος)

Written on 29 March 2021. Posted in Ειδικά Θέματα

του Γιάννη Πανούση 

To θέμα δεν είναι
από ποια πλευρά
βλέπεις ένα πράγμα
αλλά από ποια πλευρά
πέφτει η σκιά του
εάν βέβαια έχει σκιά

Γ. Β. Σιαφλάς, Η σκιά

Έχοντας πολλές φορές ασχοληθεί με τη θεωρία της αστυνομικής λογοτεχνίας [1], εμπνεόμενος πάντοτε από τη μαγεία της πρώτης στιγμής του αιφνιδιασμού, την εκλογίκευση της αρχικά παράλογης κατάστασης, τους αόρατους εχθρούς και τους παραμορφωτικούς καθρέφτες των διαπροσωπικών σχέσεων/συγκρούσεων, απόφασισα να προσεγγίσω τη θεματολογία και τη γραφή των συγγραφέων υπό το πρίσμα της ηθικής, της ψυχολογίας και της ιδεολογίας.

Continue Reading

Print Email

Η σημασία της έρευνας στην αστυνομική λογοτεχνία

Written on 22 December 2019. Posted in Ειδικά Θέματα

του Γρηγόρη Αζαριάδη

Ένα από τα σημαντικότερα σημεία στην συγγραφή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος αποτελεί η έρευνα, που διεξάγει κάθε σοβαρός και υπεύθυνος συγγραφέας, τουτέστιν κάθε συγγραφέας που σέβεται το έργο του και τους αναγνώστες του.  Και γιά να ακριβολογήσουμε, η έρευνα προηγείται της έναρξης της συγγραφικής δραστηριότητας. Συγκεκριμένα, ο συγγραφέας συλλαμβάνει την κεντρική ιδέα, την επεξεργάζεται στον υπολογιστή του εγκεφάλου του και αρχίζει να σχηματίζει τον σκελετό της πλοκής. Πριν ακόμη καθίσει μπροστά στο λευκό χαρτί ή στον υπολογιστή του γραφείου του, ασχολείται με το θέμα της έρευνας.

Continue Reading

Print Email

More Articles ...

  • Λογοτεχνία για το έγκλημα ή εγκληματολογία για την τέχνη; - Σκέψεις και προβληματισμοί
  • Λογοτεχνία του παλαιού Καλού ή του νέου Κακού;
  • Ο αστυνομικός στον παλαιό ελληνικό κινηματογράφο
  • Ο αστυνομικός ως ερευνητής εγκλημάτων - Σύγχρονες προσεγγίσεις
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • THE HISTORY OF GREEK CRIME FICTION
  • THE GREEK CLUB OF CRIME WRITERS (ELSAL)
  • KEY REFERENCE BOOKS
  • CONTACT