Οι δολοφόνοι σκοτώνουν και οι συγγραφείς απλώς περι-γράφουν; [Ένα πρελούδιο]
του Γιάννη Πανούση ![]()
Δολοφόνος είναι αυτός που βλέπει τον ίδιο άνθρωπο
για τελευταία φορά ζωντανό
και για πρώτη φορά νεκρό.
Αχιλλέας Κυριακίδης, Σημειώσεις για μία ιδιωτική θεωρία της λογοτεχνίας
Α. Προ-λεγόμενα
1. Δεν γνωρίζω αν η ανάγνωση της αστυνομικής λογοτεχνίας είναι «θερινό χόμπυ» [1] ή αν εκπροσωπεί ένα κομμάτι της πραγματικής ζωής [2] ή αν μας προϊδεάζει για διάφορα [μεταφυσικά;] μυστήρια [3].
Οι γνωστοί-άγνωστοι αντι-ήρωες [4], οι οποίοι «επιστρέφουν τις σφαίρες προς τα πίσω» [5], δεν αρκούν για να γραφτεί ένα καλό αστυνομικό μυθιστόρημα [6], εκτός εάν ο συγγραφέας έχει αποφασίσει να παίξει το ρόλο του «influencer εγκληματία» ή του δικαστή-δήμιου, αφού η μίξη πραγματικού, φανταστικού και μυθοπλαστικού [με υφέρπον και ιδεολογικό στίγμα;] καταλήγει συχνά στη δοξολόγηση του Κακού [7].
2. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν ο αστυνομικός συγγραφέας καθίσταται «πολεμοχαρής ή ειρηνοποιός», αν δηλαδή με την πένα του ανα-παράγει [ή προ-άγει;] ορισμένες βίαιες αναπαραστάσεις ή αν εξορκίζει το Κακό, με την τιμωρία/κάθαρση των ένοχων. Αν μετατρέπεται σε «σύμβουλο δολοφον[ι]ων», λες και παίρνει και ο ίδιος μέρος στο έγκλημα [8] ή αν θολώνει τα όρια του Καλού/Κακού μέσα από σκοτεινές περι-γραφές σχέσεων κι επικίνδυνων κατα-στάσεων [9], χωρίς να ενδιαφέρεται για την [ηθική;] παρανάγνωση των μηνυμάτων του έργου του.

Β. Τα όρια
1. Ο συγγραφέας βάζει μονο μία υπογραφή στο βιβλίο του, όμως ο δολοφόνος υπογράφει σε κάθε σελίδα [10], καθώς οι θάνατοι/φόνοι διαβάζονται από τον αναγνώστη με πολλούς τρόπους [11]. Γι’ αυτό ο συγγραφέας οφείλει ν’ αποφύγει να καταστεί ο ίδιος «ένας υστερόβουλος αναγνώστης», ο οποίος πρωθύστερα παρεμβαίνει για να δικαιολογήσει ή να «νομιμοποιήσει» παραβατικές συμπεριφορές.
Οι «δολο-φονικές πόλεις» [12], όπου θριαμβεύει το Κακό [13], αγιοποιείται ο περιθωριακός τρόπος ζωής [14] και κυριαρχεί το ανοίκειο και το παράδοξο [15] και όπου αυτόκλητοι τιμωροί αποδίδουν «τη δική τους δικαιοσύνη» [16], δια-μορφώνουν μία πολύ προσωπική -λογοτεχνική αδεία;- εικόνα της πραγματικότητας [17].
Αναρωτιέμαι για το ποιός είναι ακριβώς ο ρόλος του συγγραφέα μέσα σ’ αυτό το κοινωνικό πλαίσιο και την εγκληματική ατμόσφαιρα.
Επιχειρεί να μεταπλάσσει το μύθο σε πραγματικότητα, την αλήθειά του σε μύθο ή να παρουσιάσει τα μερικά φαινόμενα ως γενικά συμπεράσματα [18].
Ακόμα όμως κι αν «η νεκροψία θα δείξει τελικά τον εγκληματία» [με την έννοια ότι η επιστήμη και το δίκαιο θ’ αποφανθούν περί των ενόχων και των αθώων], είναι βέβαιο ότι το σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα [αρνητικό πολιτικοκοινωνικό κάδρο με ευάλωτους πρωταγωνιστές] δεν θα μακροημερεύσει αν ποντάρει αποκλειστικά στο άφθονα ρέον αίμα, στην αγριότητα των εγκλημάτων και στους σχιζοφρενείς δράστες.
Η οποιαδήποτε αποσυμπίεση της κοινωνικής δυσφορίας που κάνει την καθημερινή επιβίωση να μοιάζει με εφιάλτη κι όχι με όνειρο [19] δεν επιτυγχάνεται μέσω της «τεχνητής» υπέρβασης του πραγματικού [20] και με την προσφυγή σε οριακές καταστάσεις αδιέξοδων ψυχικών/εγκληματικών λαβυρίνθων [21].]
Γ. Επι-μύθιο
1. Είναι λάθος να τελειώνει ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με την αποκάλυψη του δράστη [22]. Οι φόνοι πρέπει ν’ αφήνουν λογοτεχνικό χώρο για ευρύτερους προβληματισμούς γύρω από το έγκλημα, τον εγκληματία, το θύμα, τους τρίτους [23]. .Η αράχνη στο κέντρο του ιστού [24] συντίθεται από πολλά ανταγωνιστικά ηθικά κίνητρα [25], που υπερβαίνουν τη φρίκη της δολοφονίας ή και την παρακμή της κοινωνίας [26]. Αν ο συγγραφέας δεν φιλοδοξεί να γίνει «ένας απλός θεραπευτής [ή γητευτής;] του φόβου» [27], αν δεν θέλει να γίνει ένας νοσταλγός άλλων [αθώων;] εποχών [28], μπορεί να συνδυάσει την αυθεντική -κι όχι κατασκευασμένη με πλαστά στοιχεία [29]- μυθοπλασία του με περίπλοκα [άλυτα;] [30] μυστήρια [του εγκλήματος αλλά και της ανθρώπινης ψυχής] και με την αναγκαία μόνο δόση βίας [31].
Διαφορετικά, αφηγείται ιστορίες που μοιάζουν πολύ με τα ρεπορτάζ των τηλεοπτικών εκπομπών ή με τα πρακτικά μίας δίκης [32].
ΥΓ.Καιρός είναι ν’αναλογιστούν οι αστυνομικοί συγγραφείς την [καταλυτική;] επίδραση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη δουλειά τους [33], χωρίς φόβο αλλά και χωρίς άγνοια κινδύνων.
Υποσημειώσεις - Παραπομπές
[1] πρβλ. Αντ.Καρπετόπουλος, Ταράτσα, Αγκάθα και καύσωνας, Βήμα Κυριακής 20/7/25 -πρβλ. Βαγγ.Γιαννίσης, Έρωτας στον θερινό, Ποντίκι 17/7/25.
[2] πρβλ. Ηρόστατος, Εις Σάμον - Για το 3ο φεστιβάλ Agatha αστυνομικής λογοτεχνίας, Δρόμος της Αριστεράς 19/7/25.
[3] πρβλ. Ελευθ. Μακεδόνας, Αναμνήσεις από το υπόγειο των πεθαμένων, oanagnostis.gr 22/7/25.
[4] Jean-Patrick Manchette, Η πρηνής θέση του σκοπευτή,μ τφ. Μ. Αγγελίδου, Άγρα 2015.
[5] Don DeLiLLo, Ζυγός, μτφ. Αλ. Καλοφωλιάς,Gutenberg 2024, 34.
[6] πρβλ. Μ. Κρητικός, 50 +1 καλά αστυνομικά που πρέπει να διαβάσετε πριν σας «δολοφονήσουν» τα κακά αστυνομικά, oanagnostis.gr 4/7/25.
[7] Stéphane Carlier, Η ζωή δεν είναι μυθιστόρημα της Σούζαν Κούπερ, μτφ. Χ. Σκιαδέλλη, Ίκαρος 2025, 55, 64-65, 75, 86-87, 122.
[8] D. DeLiLLo, οπ.π., 695 - St. Carlier, οπ.π.,193 [...ηδονή να συγγράφεις βία…].
[9] St. Carlier, οπ.π., 22.
[10] Κλαίρη Θεοδώρου, Τρεις ερωτήσεις, Ψυχογιός 2023, 92, 107.
[11] St. Carlier, οπ.π., 16.
[12] Αχ. Κυριακίδης, Σημειώσεις για μία ιδιωτική θεωρία της λογοτεχνία ς,Κίχλη 2015, 7.
[13] βλ. συνέντευξη Ελένης Σίντου, σε Κ. Στοφόρο, Δρόμος της Αριστεράς 21/6/25 -πρβλ. «Το σκοτάδι έχει δύναμη», D. DeLiLLo, οπ.π., 84.
[14] Colin Barrett, Νεαρά τομάρια, μτφ. Κρ. Γλυνιαδάκη, Στερέωμα 2025.
[15] πρβλ. Διώνη Δημητριάδου, Η έννοια του «ανοίκειου» στη γερμανική λογοτεχνία, fractalart.gr 28/6/25.
[16] Κλ. Θεοδώρου, οπ.π., 101, 224.
[17] βλ. Άννα Γρίβα, Λογοτεχνία και πραγματικότητα, Βήμα Κυριακής 15/6/25.
[18] πρβλ. Νάσος Βαγενάς, Η λογοτεχνία στο τετράγωνο, Σημειώσεις για τη γραφή του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Πόλις 2020, 43 - πρβλ. Edgar Allan Poe, Οι φόνοι της οδού Μοργκ και άλλες ιστορίες αστυνομικού μυστηρίου, μτφ. Θ. Καραγιαννόπουλος, Οξύ 2015/2021, 33: «Η αλήθεια δεν βρίσκεται πάντα μέσα στο πηγάδι, αλλά και στην επιφάνεια».’
[19] πρβλ. St. Carlier, οπ.π., 109.
[20] πρβλ. Ν. Βαγενάς, οπ.π., 21.
[21] οπ.π., 17.
[22] «Όταν βρεις ποιός σκότωσε ποιόν δεν έχεις να συζητήσεις και πολλά», Monica Wood, Πώς να διαβάσεις ένα βιβλίο, μτφ. Βάσια Τζανακάκη, Κλειδάριθμος 2025, 79.
[23] πρβλ. Ηλίας Τρακάδας, Τέσσερις σφαίρες, Δίχτυ 2024.
[24] βλ. γενικότερα Μαουρίτσιο Ντε Τζοβάννι, Η καταδίκη του αίματος, μτφ. Φ. Ζερβού, Πατάκης 2018.
[25] βλ. Γ. Μόσχος, Μόνος, Νέα 9-10/8/25 - για σκοτεινά κι ακατανόητα κίνητρα βλ.Th. de Quincey, Ο εκδικητής, μτφ. Γ. Μπαρουξής, Οξύ 2025, 39-40.
[26] πρβλ. Derek Raymond, Απρίλης φονιάς, μτφ. Όλγα Καρυώτη, Έρμα 2025.
[27] πρβλ. «Οι θεραπευτές του φόβου», Ποντίκι 7/8/25.
[28] πρβλ. Σέργιος Γκάκας, Κάσκο, πρόλ./επιμ. Ανδρ. Αποστολίδης, Καστανιώτης 2025.
[29] πρβλ. Πέρα από τη μυθοπλασία - Ιστορίες λογοτεχνικής απάτης, Ποντίκι 21/8/25.
[30] πρβλ. Δ. Σίμος, Το σώμα στο βράχο, Ποντίκι 14/8/25 - πρβλ. «Οι πεθαμένοι μοιάζουν ζωντανοί και οι ζωντανοί πεθαμένοι», Μ. Ντε Τζοβάννι, οπ.π., 108.
[31] πρβλ. Χρ. Σπυροπούλου, Με τον τρόπο του Ρέιμοντ Τσάντλερ, Νέα 2-3/8/25.
[32] βλ. Γ. Πανούσης, Το δίκαιο και το άδικο, οι αθώοι και οι ένοχοι, το Καλό και το Κακό στην αστυνομική μυθοπλασία, Παπαζήσης 2021.
[33] πρβλ. Αλ. Χατζηπαναγιώτης, Μία συγγραφική πένα που αντί για μελάνι στάζει αλγόριθμους, fractalart.gr 10/6/25 [για βιβλίο Γ. Φαρσάρη, Μικρές αλγο-ιστορίες-έχει η ΤΝ φαντασία;, Θράκα 2025].
* Δημοσιεύτηκε στο site «ο αναγνώστης» στις 8 Σεπτεμβρίου 2025.
Tags: Γιάννης Πανούσης


