Η Πατρίσια Χάισμιθ στο νέο τεύχος του "πολάρ"
Mε αφορμή την έκδοσή των Ημερολογίων και Σημειωματαρίων της Πατρίσια Χάισμιθ ταυτόχρονα σε Ευρώπη, Μ. Βρετανία και ΗΠΑ, στην 100ή επέτειο από τη γέννηση της συγγραφέως, το νέο τεύχος (#9, Δεκέμβριος 2021) του περιοδικού θεωρίας για την αστυνομική λογοτεχνία "πολάρ" αφιερώνει τον Φάκελλό του στη «μητέρα του Ρίπλεϋ» (και όχι μόνο).
Στον Φάκελλο Patricia Highsmith, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με τη συνεργασία των εκδόσεων Diogenes, οι οποίες στεγάζουν το σύνολο του έργου της και είναι οι αποκλειστικοί διαθέτες των δικαιωμάτων της σε όλο τον κόσμο, καθώς και του Ελβετικού Λογοτεχνικού Αρχείου (Schweizerisches Literatur Archiv), στο οποίο φυλάσσεται το αρχείο της Π. Χάισμιθ, παρουσιάζεται αποκλειστικά, για πρώτη φορά στα Ελληνικά, το εμβληματικό κείμενο του Πέτερ Χάντκε (Νομπέλ Λογοτεχνίας 2019), «Οι ιδιωτικοί παγκόσμιοι πόλεμοι της Πατρίσια Χάισμιθ», καθώς και ένα άρθρο της Βρετανής συγγραφέως Τζιλλ Ντώσον, που αναζήτησε τα ίχνη της συγγραφέως στο Τέξας, γράφοντας το μυθιστόρημα The Crime Writer, με φόντο τα χρόνια της Χάισμιθ στην Αγγλία, τη δεκαετία του ’60. Τέλος, ο διευθυντής του ΕΛΑ Ούλριχ Βέμπερ μιλά αποκλειστικά στο πολάρ για τη δική του εμπειρία σχετικά με τη διαχείριση των αρχείων της συγγραφέως, που φυλάσσονται στη Βέρνη.
Μαζί με την παρουσίαση και τον σχολιασμό των Ημερολογίων και Σημειωματαρίων, ο Ανδρέας Αποστολίδης γράφει για τις τρεις βιογραφίες για την Π. Χάισμιθ, ο Δημήτρης Κοτσέλης προσεγγίζει από τη ματιά του σκηνοθέτη την ταινία του Βέντερς Ο αμερικανός φίλος και η Νίκη Κώτσιου αναφέρεται στις queer ταυτότητες του Τομ Ρίπλευ, αλλά και της Κάρολ.
Παράλληλα, στη Χάισμιθ επικεντρώνονται οι «σελίδες κινηματογράφου» του περιοδικού (πολάρ ecran), ενώ έξι συγγραφείς, συντελεστές του πολάρ, ξεχωρίζουν το βιβλίο που τούς άφησε το πιο έντονο αναγνωστικό αποτύπωμα.
Στο τεύχος αυτό, επίσης, ο Γερμανός συγγραφέας και σεναριογράφος Μπόντο Κίρχοφ (Bodo Kirchhoff) μιλάει για το Ευτελές μυθιστόρημα (Schundroman), που άφησε έντονο αποτύπωμα στη γερμανική αστυνομική λογοτεχνία, ο Διονύσης Μπαλτζής γράφει για την Τριλογία της Κρίσης, του Πέτρου Μάρκαρη, ο Φίλιππος Φιλίππου καταγράφει από τον Τύπο της εποχής τον θάνατο του Γιάννη Μαρή, το 1979, και η Ορσαλία Κασσαβέτη προσεγγίζει το κινηματογραφικό και θεατρικό πλαίσιο του Νίκου Φώσκολου, στο έργο Ο θάνατος θα ξανάρθει, ενώ ο Γιάννης Ράγκος συνομιλεί με τον Παναγιώτη Μητσομπόνο, τον δημιουργό του Φιλ Πωτ, ενός «ντετέκτιβ» που έγραψε τη δική του ιστορία στα ελληνικά κόμιξ.
Ανάμεσα στην πλούσια ύλη και αυτού του τεύχους παρουσιάζονται τα Βιβλία που ξεχώρισαν το 2021 μαζί, φυσικά, με τις μόνιμες Στήλες των συνεργατών του περιοδικού (Pro-Contra, MetaNoir, Από το Βιβλίο στην Ταινία, Polar Car).
Σημειώνεται ότι αρχισυντάκτης του πολάρ είναι ο (και ιδρυτικό μέλος της ΕΛΣΑΛ) Κώστας Θ. Καλφόπουλος, ενώ με το περιοδικό συνεργάζονται τακτικά τα μέλη της ΕΛΣΑΛ Ανδρέας Αποστολίδης, Βασίλης Δανέλλης, Άννα Δάρδα-Ιορδανίδου, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Γιάννης Ράγκος, Φίλιππος Φιλίππου και Βίκυ Χασάνδρα.
Μπορείτε να βρείτε το περιοδικό σε όλα τα καλά βιβλιοπωλεία του κέντρου και της περιφέρειας, καθώς και στην ιστοσελίδα της εκδοτικής εταιρείας Dolce, εδώ.
Tags: Ανδρέας Αποστολίδης, Περιοδικό πολάρ, Γιάννης Ράγκος, Φίλιππος Φιλίππου, Βασίλης Δανέλλης, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Βίκυ Χασάνδρα, Άννα Δάρδα-Ιορδανίδου