Golgo 13 - The Professional

Συντάχθηκε στις . Καταχωρήθηκε στο Από το Χαρτί στην Οθόνη

Ο Duke Togo, ή αλλιώς Golgo 13, είναι ο ικανότερος δολοφόνος επί πληρωμή στον κόσμο, για τον οποίο οι αρχές γνωρίζουν ελάχιστα. Ο Golgo 13 φέρνει πάντα σε πέρας την αποστολή του, σβήνοντας το στόχο του όποιος και να είναι, όσο καλά και να φυλάσσεται, χωρίς περιττές ριπές και τυμπανοκρουσίες. Μετά την ολοκλήρωση του κάθε συμβολαίου βρίσκει μια ευκαιριακή ερωτική σύντροφο κι αφού ηρεμήσει τις ορμές του, συνεχίζει με συγκέντρωση και επαγγελματισμό προς τον επόμενο στόχο του.

Η ζωή του ανακατεύεται όταν δολοφονεί τον γιο του βαθύπλουτου μεγαλοεπιχειρηματία πετρελαίου Leonard Dawson. Ο τελευταίος θα κινήσει θεούς και δαίμονες, θα αφιερώσει όλη του τη ζωή και την περιουσία και θα κάνει πολλές αμφιλεγόμενες επιλογές για να τιμωρήσει τον Golgo 13 με αργό και βασανιστικό θάνατο.

Το Golgo 13 είναι η μακροβιότερη σειρά manga (comic) στην Ιαπωνία, έχοντας συνεπή παρουσία σε περίπτερα και βιβλιοπωλεία από το 1968 μέχρι σήμερα. Τη στιγμή που στη χώρα μας υπάρχουν αρκετοί που θεωρούν τα εικονογραφημένα βιβλία ως (αποκλειστικά) παιδικά και απλοϊκά, στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου συνεχίζουν να στηρίζουν την πολιτιστική τους βιομηχανία, με το Golgo 13 να έχει ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια πωλήσεων και να ακολουθείται φανατικά από αναγνώστες κάθε ηλικίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι το τρίτο πιο επιτυχημένο manga, πίσω από τα πιο εμπορικά Dragonball και One Piece. O δημιουργός της σειράς Takao Saito που μας άφησε πέρσι, εξέφρασε σαν τελευταία του επιθυμία το Golgo 13 να συνεχίσει όταν εκείνος κλείσει τα μάτια του (και φυσικά με τα νούμερα που εξακολουθεί να κάνει, κανείς δεν είχε αντίρρηση).

Η επιτυχία των εικονογραφημένων βιβλίων οδήγησε σύντομα σε μεταφορά των περιπετειών του αμίλητου δολοφόνου, σε πολλά μέσα: Ραδιοφωνικό δράμα, κινηματογραφικές ταινίες με Ιάπωνες, super star πρωταγωνιστές (Ken Takakura, Sonny Chiba) και βεβαίως, ταινίες κινουμένων σχεδίων (anime λέγονται) σαν αυτή που περιγράφουμε.

Το Golgo 13 του 1983 είναι μια υπέροχη οπτικοακουστική αναπαράσταση του comic, απολύτως χαρακτηριστική της εποχής της. Η βασική πλοκή είναι στοιχειώδης και οι περισσότεροι χαρακτήρες γραμμένοι μέσα σε πέντε λεπτά, όταν οι σεναριογράφοι έπιναν τον πρωινό καφέ τους. Αυτά τα φτωχά υλικά, έρχεται ο σεφ-σκηνοθέτης Osamu Dezaki και τα μετατρέπει σε ένα πραγματικά απολαυστικό σούσι. Από την εναρκτήρια δολοφονία, όπου ο θεατής δεν ξέρει τίποτα για τον πρωταγωνιστή, τους τίτλους αρχής που στέκονται δίπλα στις καλύτερες στιγμές του κινηματογραφικού πράκτορα 007, έως και το μακελειό στο φινάλε, το Golgo 13 χορταίνει με θέαμα, μουσική και αγωνία κι ας μην κάνει τον David Mamet να ζηλεύει με το βάθος σεναρίου.

Πράγματι, οι περιπέτειες του Duke Togo, του δολοφόνου με το τουφέκι Μ16, δεν είναι Glengarry Glen Ross, όμως οι καταστάσεις που διαδραματίζονται στην οθόνη πολύ απέχουν από παιδικό παραμύθι. Με το καλημέρα έχουμε ευθεία βολή στο κεφάλι στόχου και κοντινό, όταν η σφαίρα φτάνει στον προορισμό της, λουτρά αίματος, ευφάνταστες δολοφονίες με κάθε μέσο, ερωτικές σκηνές που αγγίζουν τα όρια του soft πορνό, επιστράτευση μεταλλαγμένων δολοφόνων, βιασμούς, όργιο αμοραλισμού και πλήρη απουσία political correctness.

Ο πρωταγωνιστής είναι δολοφόνος, οπότε αναγκαστικά αντιήρωας, οι διώκτες του όμως περιγράφονται ως τα μεγαλύτερα καθάρματα που γέννησε ο κόσμος. Όπως συμβαίνει και στα βιβλία του Donald Westlake με πρωταγωνιστή τον Parker, οι επιλογές και οι πράξεις των κεντρικών ηρώων δε δικαιολογούνται, όμως καλούνται να κολυμπήσουν σε μια λίμνη γεμάτη piranhas και καρχαρίες, οπότε μερικές εκτελέσεις και ανατινάξεις φαντάζουν ως αναγκαίες πρακτικές. Επίσης, ο Duke Togo είναι επαγγελματίας, ασχολείται μονάχα με τους στόχους του, δεν έχει συναισθηματικές εμπλοκές και αποφεύγει τις παράπλευρες απώλειες με μεγάλη προσοχή. Αντίθετα, οι κυνηγοί του είναι έτοιμοι να γκρεμίσουν οικοδομικά τετράγωνα, αδιαφορώντας αν πρόκειται να θυσιάσουν ένα σχολείο γεμάτο ανήλικα, για να καταφέρουν να τον ξεπαστρέψουν.

Κατά τα άλλα, τα '80s και η γιάπικη αισθητική είναι διάχυτα σε ολόκληρη την ταινία: Γιοτ, γυναίκες-τρόπαια, γρήγορα αυτοκίνητα, καλοραμμένα κοστούμια, μεγιστάνες επιχειρηματίες και γενικά ένα σκηνικό που θα έκαναν τους Θάτσερ και Ρήγκαν να φουσκώνουν με ικανοποίηση (με την κάμερα να είναι παρατηρητής και να μην παίρνει θέση). Ο Duke Togo έχει σαν αφετηρία τον Samourai του Melville, όμως είναι προσαρμοσμένος στην εποχή του, πιο ψυχρός, ακραίος και απολύτως μηχανικός, χωρίς συναισθηματισμούς και ευαισθησίες. Σκοτώνει για να πάει στην επόμενη πίστα και για να σώσει τη ζωή του.

Σε αρκετούς το Golgo 13 θα φανεί παρωχημένο. Είναι από τις πρώτες ταινίες κινουμένων σχεδίων που χρησιμοποίησαν ψηφιακά γραφικά από υπολογιστή, τα οποία σήμερα φαίνονται σαν μπογιές στην τηλεόραση. Η ιστορία είναι υποτυπώδης και η αιματοχυσία υπερβολική. Παρόλα αυτά, τα όσα συμβαίνουν είναι αποτυπωμένα στην οθόνη με καταπληκτικό τρόπο και άριστη μουσική επένδυση, έτσι ώστε ο θεατής να καβαλάει το κινηματογραφικό όχημα και να τραγουδάει προς τον εκτελεστή Duke Togo, "I said pray for you... pray for you", όπως λέει και το soundtrack των τίτλων αρχής.

Εκτύπωση