πολάρ: Αφιέρωμα στο Latin Noir
Στο «παράξενο καλοκαίρι» της πανδημίας, κυκλοφόρησε το 6ο τεύχος του πολάρ, ένα τεύχος όχι μόνο για την παραλία, μ’ ένα πρωτότυπο, όπως πάντα, αφιέρωμα, τη φορά αυτή στη λατινοαμερικανική αστυνομική λογοτεχνία (Φάκελος Latin Noir), αλλά και με τις Μαύρες Σελίδες του για το κατασκοπικό μυθιστόρημα.
Ο Ανδρέας Αποστολίδης παρουσιάζει ένα μέρος του ντοκυμανταίρ του για το Latin Noir, ο Πέτρος Μάρκαρης γράφει για το κατά πόσο επηρέασαν οι δικτατορίες το είδος και τους αστυνομικούς συγγραφείς της Λατινικής Αμερικής, και ο Κίκε Φερράρι μιλάει αποκλειστικά στο περιοδικό για τη «σκιά του Μπόρχες» πάνω στο είδος και τη γλώσσα. Αυτονόητα, δύο πόλεις, το Μπουένος Άιρες και η Χιχόν, ως κέντρα της literatura negra, έχουν ιδιαίτερη θέση στα θέματα του Φακέλλου, όπως φυσικά και το μοναδικό Ateneo Grand Splendid (Ραούλ Αρχεμί), ένα βιβλιοπωλείο που δεσπόζει στην πόλη του Μπόρχες, του Γκαρντέλ και του Μαραντόνα. Ανάμεσά τους, ένα πορτραίτο του Χουάν Μπελμόντε και του «πατρός» του, Λουίς Σεπούλβεδα (Α. Αποστολίδης), μαζί μ’ έναν χρονολογημένο βιβλιογραφικό οδηγό.
Στις Μαύρες Σελίδες, που εγκαινιάζονται σε αυτό το τεύχος, ο Τζωρτζ Σμάιλυ, ο Τζαίημς Μποντ, αλλά και οι πραγματικοί «κατασκοπικοί θρύλοι», Ρίχαρντ Ζόργκε και Μάρκους Βολφ, έχουν την τιμητική τους.
Ο Δημήτρης Κοτσέλης παρουσιάζει το Media Luz, του Λουκιανού Κηλαϊδόνη, έναν δίσκο σταθμό στη σταδιοδρομία του συνθέτη, για ένα «φιλμ νουάρ που δεν γυρίστηκε ποτέ», η Ορσαλία Κασσαβέτη γράφει για την εξιδανικευμένη μορφή του «πόλισμαν» στον Ελληνικό κινηματογράφο και ο Νίκος Μ. Γεωργιάδης για τη Maj Sjöwall, το «έτερον ήμισυ» του Per Walhöö, τους «πατριάρχες» του σουηδικού αστυνομικού μυθιστορήματος, πριν εξελιχθεί σε Nordic Noir, ο Γιάννης Ράγκος μάς «ξεναγεί» στο κέντρο της Αθήνας των πραγματικών εγκλημάτων, ενώ η Βίκυ Χασάνδρα συνομιλεί με τη Χίλντα Παπαδημητρίου γύρω από τη γυναικεία αστυνομική λογοτεχνία (και όχι μόνο).
Το τεύχος συμπληρώνεται με θέματα γύρω από τον Σέρλοκ Χολμς και τον Όρσον Ουέλς, με τις στήλες για τον Κινηματογράφο, τη Μουσική και την Αυτοκίνηση και, φυσικά, με τις Σελίδες για τα βιβλία που κυκλοφόρησαν.
Στους δύσκολους καιρούς, όπου η πανδημία μοιάζει με εφιαλτικό σενάριο ενός «παγκόσμιου θρίλλερ», το πολάρ, τώρα και με τον Έπαινο των Βραβείων ΕΒΓΕ 2020, συνεχίζει τη δύσκολη πορεία του, με προοπτική το 2021 να είναι διαθέσιμο και στον διαδικτυακό κόσμο, ως συμπληρωματική ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού.