Σαμαράκης Αντώνης : «Το λάθος», ΔΟΛ 2011 (επανέκδοση, πρώτη έκδοση από το Βιβλιοπωλείο της Εστίας - 1965)

►Αντώνης Σαμαράκης: «Το λάθος», ΔΟΛ 2011 (επανέκδοση, πρώτη έκδοση από το Βιβλιοπωλείο της Εστίας - 1965)

Βιογραφικό Ο Αντώνης Σαμαράκης (1919-2003) γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε νομικά (1937-1941). Από το 1935 ως το 1963 εργάστηκε στο Υπουργείο Εργασίας, θέση από την οποία παραιτήθηκε με την επιβολή της δικτατορίας του Μεταξά και στην οποία επέστρεψε το 1945.

Συμμετείχε ως εκπρόσωπος της χώρας μας σε διεθνείς συναντήσεις για θέματα εργασιακά και μεταναστευτικά. Το 1963 παντρεύτηκε την Ελένη Κουρεμπανά. Την περίοδο 1968-1969 ηγήθηκε αποστολής εμπειρογνωμοσύνης στις χώρες της Αφρικής μετά από ανάθεση της Διεθνούς Ομάδας Εργασίας. Ως εκπρόσωπος της Ουνέσκο ταξίδεψε στην Αιθιοπία και δραστηριοποιήθηκε με άρθρα του για τη διεθνή κινητοποίηση υπέρ της επίλυσης των προβλημάτων των κατοίκων της χώρας. Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως ποιητής από τις στήλες των περιοδικών "Παιδικός κόσμος" και "Διάπλασις των Παίδων". Ακολούθησαν δημοσιεύσεις του στις σελίδες της "Νέας Εστίας" και άλλων περιοδικών, όπως το "Ξεκίνημα", και τα "Νεοελληνικά Γράμματα". Συνεργάστηκε επίσης με το περιοδικό "Ακτίνες" μετά τον πόλεμο του 1940. Το 1954 εκδόθηκε η πρώτη του συλλογή διηγημάτων με τίτλο Ζητείται ελπίς. Ακολούθησαν πέντε ακόμη βιβλία του, τα οποία γνώρισαν πολλές επανεκδόσεις και μεταφράσεις σε ξένες γλώσσες. Τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο διηγήματος (1962 για το "Αρνούμαι"), το Βραβείο των Δώδεκα - Έπαθλο Κώστα Ουράνη (1966 για "Το λάθος"), το Μέγα Βραβείο Αστυνομικής Λογοτεχνίας στη Γαλλία (1970 για "Το λάθος"). Τιμήθηκε επίσης για τη συνολική προσφορά του από τη διοργάνωση Europalia (1982) και με το Σταυρό του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών (1995). Μετά τη μεταπολίτευση δημοσίευσε κείμενα κοινωνικού και πολιτικού περιεχομένου στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Διηγήματά του έγιναν σενάρια για κινηματογραφικές ταινίες. Ταινία έγινε επίσης "Το λάθος" από τον Peter Fleischmann. Η πεζογραφία του Αντώνη Σαμαράκη τοποθετείται στο χώρο της κοινωνικής καταγγελίας. Μέσα από τα έργα του προβάλλει έντονη η αγωνία για την πορεία του σύγχρονου κόσμου, η κοινωνική συνείδηση και η ανθρωπιστική κοσμοθεωρία του συγγραφέα. Η γλώσσα του είναι απλή, χωρίς επιτηδευμένο ύφος, ξεχωρίζει κυρίως για την πυκνότητα των νοημάτων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν η ευρηματικότητα στην εξέλιξη και το τέλος της δράσης και η συχνή χρήση οπτικής χρήσης του λόγου (κείμενα δακτυλογραφημένα, σκίτσα, κ.α.). Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Αντώνη Σαμαράκη βλ. Δασκαλόπουλος Δημήτρης "Αντώνης Σαμαράκης", στο "Η μεταπολεμική πεζογραφία • Από τον πόλεμο του ’40 ως τη δικτατορία του ‘67", Ζ΄, σ.54-99. Αθήνα, Σοκόλης, 1988, Ζήρας Αλεξ., "Σαμαράκης Αντώνης", "Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό", 9α. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1988 και Παππάς Γιάννης Η., Σκιαθάς Αντώνης Δ., "Σχεδίασμα εργοβιογραφίας Αντώνη Σαμαράκη", Ελί-τροχος17-18 (Πάτρα), Χειμώνας - Άνοιξη 1999, σ.7-13.

Περίληψη βιβλίου «Τολμηρό σαν σύλληψη [...] Το λάθος [...] θέτει τον δάχτυλον "επί των τύπων των ύλων" της εποχής μας. Αγγίζει το πρόβλημα της "ψυχολογίας του τρόμου" με την παρρησία και την υπευθυνότητα μιας ελεύθερης πνευματικής συνείδησης, που [...] εξανίσταται για τις σατανικές μεθόδους, που οι μαινό-μενες "ορθοδοξίες", οι κάθε λογής ολοκληρωτισμοί, μετέρχονται για να εξουθενώσουν το άτομο, να του αφαιρέσουν τη βούληση [...] για να το υποχρεώσουν να ενταχθεί, απλό νούμερο, στις γραμμές τους. [...] Μέσα στο κλίμα του άγχους και της αγωνίας, όπως κυρίως το ζούμε στον Κάφκα, τον Καίσλερ και τον Όργουελ, το πεζογράφημα του κ. Σαμαράκη υποδηλώνει παράλληλα την έντονη προσωπικότητα του συγγραφέα. [...] Είναι ένα επίτευγμα που και μόνο του θα αρκούσε για να δώσει στο νέο μυθιστόρημα του κ. Σαμαράκη ξεχωριστή θέση στη σύγχρονη μας πεζογραφία». Βάσος Βαρίκας: «Αισιόδοξο μήνυμα. Αντώνη Σαμαράκη: Το λάθος» «Το Βήμα», Κυριακή 9 Ιανουαρίου 1966

Εκτύπωση