Η διεθνής διασπορά αστυνομικού μυθιστορήματος - Β΄

Συντάχθηκε στις . Καταχωρήθηκε στο Μικρές Ιστορίες για Συγγραφείς και Βιβλία

«Following the Detectives», 2010, New Holland Publishers. Editor Maxim Jacubowski

Το βιβλίο κλείνει με το κεφάλαιο «Διεθνές έγκλημα: μια ανασκόπηση». Και έχει πολύ ενδιαφέρον. Ο συντάκτης του επιλέγει συγγραφείς απ’ όλο τον κόσμο, που έχουν κάποιον σταθερό πρωταγωνιστή, κάνει μια σύντομη περίληψη του εκάστοτε ήρωα, και προτείνει από ένα βιβλίο του για ανάγνωση. Πρόκειται για μια αρκετά χαρακτηριστική καταγραφή της γεωγραφικής διασποράς του αστυνομικού βιβλίου με ορισμένα παλαιότερα παραδείγματα, αλλά κυρίως σύγχρονα, του 21ου αιώνα.

Ενδεικτικά:

Μάικλ Ουώλτερς (1960-). Την τελευταία δεκαετία είναι σύμβουλος επιχειρήσεων ανά τον κόσμο. Όταν δεν ταξιδεύει ζει στο Μάντσεστερ. Πρωταγωνιστής του ο επιθεωρητής Νεργκούι, στο Ουλάν Μπατόρ της Μογγολίας. «Ο πρωταγωνιστής είναι ανώτερο στέλεχος του Υπουργείου Ασφαλείας. Βοηθός του ο επικεφαλής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών της Μογγολίας Ντοριπαλάμ. Τους συνδράμει ο Ντριού ΜακΛης, αξιωματικός από σπασμένος από τη Μεγάλη Βρετανία («Shadow Walker», 2006)

Κόλιν Κότερριλ (1952-). Υπηκοότητα Αγγλική και Αυστραλιανή, ζει στην Ταϋλάνδη,  ήρωάς του ο Δρ Σίρι Παϊμπούν, στη Λαϊκή Δημοκρατία του Λάος. «Ο εβδομηντάρης ήρωας είναι ο μόνος ιατροδικαστής στη χώρα στις μέρες μετά την ανάληψη της εξουσίας από τους κομμουνιστές τη δεκαετία του 1970. Ο Σίρι έχει για βοηθό του στις έρευνές του δύο νοσοκόμες του νεκροτομείου» («Το γεύμα του ιατροδικαστή», 2004).

Λεονάρδο Παδούρα ( 1955-), με τον Μάριο Κόντε. «Ο Μάριο Κόντε είναι αστυνομικός στην Αβάνα, που θα ήθελε όμως να ήταν συγγραφέας, όπως ο ήρωάς του Χέμινγουεη. Νιώθει μεγαλύτερη οικειότητα με καλλιτέχνες, τρελούς και πότες, παρά με τους συναδέλφους του στην αστυνομία» («Κόκκινη Αβάνα», 2005).

Πάκο Ιγκνάσιο Τάιμπο ΙΙ (1949-), με τον Έκτορ Μπελασκοαράν Σέην . «Ο ήρωάς του είναι ένας αλκοολικός μονόφθαλμος, αριστερός ιδιωτικός ντετέκτιβ. Ο Μεξικανός δημιουργός του, γεννημένος στην Ισπανία, πρ4οσπάθησε να τον σκοτώσει, αλλά όπως συνέβη με τον Σέρλοκ Χολμς, το κοινό απαίτησε την επαναφορά του». («Ένα εύκολο πράγμα», 1990).

Μανουέλ Βάσκες Μονταλμπάν (1939-2003), με τον Πέπε Καρβάλιο , Βαρκελώνη. «Ένας βορειο-Ισπανός που ζει στην έντονα εθνικιστική πρωτεύουσα της Καταλανίας, είναι πρώην κομμουνιστής και μερικές φορές πράκτορα της ΣΙΑ. Ο Πέπε Καρβάλιο είναι ένας αντισυμβατικός ιδιωτικός ντετέκτιβ, του οποίου η σκέψη και η δράση συχνά συγκρούεται με το ισπανικό κράτος στα τέλη του 20ου αιώνα». («Φόνος στην Κεντρική Επιτροπή», 1984).

Αλεξάντερ ΜακΚολ Σμιθ (1948-), σειρά με τη Μάμα Ραμότσβε, στη Μποντσουάνα. «Οι υποθέσεις που αναλαμβάνει η γυναίκα ντετέκτιβ αφορούν από κλοπές αγελάδων μέχρι την εξαφάνιση συζύγων. Το φόντο είναι οι λεπτομέρειες της καθημερινότητας στα χωριά της Αφρικής, τις οποίες ο συγγραφέας –ένας Σκωτσέζος που πέρασε τη ζωή του στη Ζιμπάμπουε-  θεωρεί ότι οι τουρίστες δεν τις βλέπουν»  («Το Νο1 Γυναικείο Γραφείο Ερευνών», 1998).

Μάικλ Στάνλεϋ, συγγραφικό όνομα των Michael Sears (1950-) και Stanley Trollip, με τον ντετέκτιβ Κούμπου. «Το όνομα του ήρωα –Σετσουάνα που σημαίνει ιπποπόταμο - δίνει μια  ακριβή περιγραφή του μεγάλου όγκου και του φαινομενικά πειθήνιου χαρακτήρα του, αλλά κι ενός επικίνδυνου εχθρού, όταν τα πάρει στο κρανίο». («Το κουφάρι του θανάτου», 2008).

Κερρ, Τάιμπο, Παδούρα, Μονταλμπάν, μας είναι πολύ γνωστοί στην Ελλάδα. Γνωστός, αν και λιγότερο, είναι επίσης ο Ματσουμότο . Έχει, όμως, ενδιαφέρον πώς τους παρουσιάζει ο Μαξίμ Γιακουμπόφσκυ σ΄ ένα αγγλόφωνο κοινό, που τουλάχιστον το 2010 τους αγνοεί. Οι υπόλοιποι έντεκα είναι αμετάφραστοι στα ελληνικά.

Εκτύπωση