Όταν μια συνοδός πολυτελείας βρίσκεται δολοφονημένη στον ουρανοξύστη της εταιρίας Nakamoto στο Los Angeles, ο νεαρός αστυνομικός Web Smith κι ο βετεράνος – ειδικός σε θέματα ιαπωνικής κουλτούρας κι επικοινωνίας – John Connor θα πρέπει να συνεργαστούν για να διαλευκάνουν το έγκλημα. Απέναντί τους έχουν έναν ιαπωνικό βιομηχανικό κολοσσό (Keiretsu τα λένε) που διαπραγματεύεται μια αγοραπωλησία εκατοντάδων εκατομμυρίων και απεχθάνεται την δημοσιότητα, όπως ο διάολος το λιβάνι.

Ο Michael Crichton υπήρξε από τους πιο επιτυχημένους και αναγνωρισμένους συγγραφείς του καιρού του, με πωλήσεις εκατομμυρίων βιβλίων και πολλές, επιτυχημένες κινηματογραφικές μεταφορές των έργων του (Westworld, Jurassic Park, The 13th Warrior). Ο Crichton σχεδίαζε από νεαρός να ασχοληθεί με τη συγγραφή επαγγελματικά, παρόλα αυτά σπούδασε βιολόγος στο Harvard και συνέχισε με σπουδές ιατρικής (τις οποίες δεν ολοκλήρωσε). Πολλά βιβλία του βασίζονται σε επιστημονικό περιεχόμενο, με ορολογία και  εξαιρετικά λεπτομερείς περιγραφές. Αυτό που οι περισσότεροι δε γνωρίζουν, είναι ότι ο θρύλος Michael Crichton έγραφε αστυνομική λογοτεχνία από τα φοιτητικά του χρόνια – για βιοποριστικούς λόγους – με το ψευδώνυμο John Lange. Πολλά βιβλία αυτής περιόδου έχουν επανεκδοθεί από τον εκδοτικό οίκο Hard Case Crime που ειδικεύεται στην αστυνομική λογοτεχνία. Έχοντας αφιερώσει πολύ χρόνο κι ενέργεια στα βιβλία επιστημονικής φαντασίας, ο Crichton επέστρεψε στα “εγκλήματα” το 1992 με τον “Ανατέλλοντα Ήλιο” και η κινηματογραφική μεταφορά ακολούθησε ένα χρόνο αργότερα.

Πίσω από την κάμερα έκατσε ο Phillip Kaufman (The Wanderers, The Right Stuff), ενώ οι ρόλοι πρωταγωνιστικοί ρόλοι μοιράστηκαν στους Wesley Snipes (πριν αρχίσει τις πολεμικές τέχνες) και στον Sean Connery (που εδώ σε κάνει να σκέφτεσαι πως θα ήθελες να είσαι, όταν πατήσεις τα 63). Στους δεύτερους ρόλους συναντάμε τους Harvey Keitel, Ray Wise, Steve Bushemi, Mako, Cary-Hiroyuki Tagawa και Tia Carrere, με άλλα λόγια ένα πλήρες και προσεγμένο cast.

Η ταινία είναι χαρακτηριστική της εποχής της, σε διάφορα επίπεδα: Είναι buddy cop movie, όπως τόσα από τη δεκαετία του ’80 και του ’90 (Red Heat, Leathal Weapon, Tango & Cash), είναι ιλουστρέ και γυαλισμένο (εντυπωσιακά κοστούμια, πλούτος, ακριβά αυτοκίνητα, Los Angeles), ασχολείται με την εισβολή των ιαπωνικών, εταιρικών κολοσσών στις Η.Π.Α. και με την εισβολή της πληροφορικής… σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα. Αφέλειες και σεναριακές ευκολίες υπάρχουν, αυτό όμως δε χαλάει μια συνολικά επιτυχημένη μεταφορά. Οι ερμηνείες είναι απολαυστικές, η δράση έντονη, το αστυνομικό μυστήριο πειστικό και κυρίως, η σύγκρουση διαφορετικών πολιτισμών (δυτικός – ιαπωνικός) αποτυπώνεται πειστικά.

Η ταινία γέμισε τις αίθουσες και πέτυχε εισπράξεις σχεδόν 108 εκατομμυρίων δολαρίων στις Η.Π.Α. (με 40 εκατομμύρια προϋπολογισμό). Με τα χρόνια ξεχάστηκε και κατέληξε να προβάλλεται Κυριακή μεσημέρι, πριν το ποδόσφαιρο και ταυτόχρονα με τα Orange County Teens. Αξίζει την προσοχή σας κι αποτελεί μια πρώτης τάξεως αφορμή για ενασχόληση με τα crime βιβλία του Michael Crichton. 

Εκτύπωση